Ensimmäisen lähipäivän aamu.
16.1.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin Ahlmanin ammattiopistolla Tampereella.
Aamulla Pepe kuljetti köydenpunojia pedagogisella tähtitaivaalla.
Katja M-L selvitti porukalle oppimisympäristö -käsitettä.
Keskusteluun tuotiin erilaisia näkökulmia opeopiskelijoiden omien kokemusten pohjalta.Tämän jälkeen harjoitettiin opettajaoppilasporukan kukkasidontataitoja :)
Kokeiltiin soveltaa taidon oppiminen tekemällä -opetusmenetelmää kukkasidonnassa spiraalikimpun sitomisen opetteluun.Normaalisti opetan kimpun hyvin perinteisellä mallioppimisen menetelmällä:
- Opettaja kertoo spiraalikimpusta "teorian" PowerPoint-esitys tukena.
- Opettaja sitoo demonstraation.
- Opiskelijat sitovat mallin mukaan ja jatkavat harjoitusta kunnes osaavat ja saavat purkaa kimppunsa.
Taidon oppiminen tekemällä -menetelmäkokeilussa opettajina toimivatkin minun sijastani floristi- sekä kukka- ja puutarhakaupan alan puutarhuriopiskelijani! Aktiviteetin kulku oli seuraava:
- Opiskelijat neuvoivat miten materiaalit (10 kpl ruusuja ja hiukan leikkovihreää) kannattaa käsitellä ennen kimpuksi sitomista ja opastivat millä kimppu sidotaan kiinni, juuri muita neuvoja ei annettu.
- Opeopiskelijat sitoivat kukkakimpun omalla tyylillään.
- Sitomisen jälkeen keskusteltiin hiukan siitä mitkä asiat tuottivat ongelmia.
- Puutarhuriopiskelija demonstroi kuinka kimppu tulisi tehdä ja floristiopiskelija selosti vieressä mitä sitoja tekee.
- Opettajaopiskelijat sitoivat kimpun uudelleen ja floristi /puutarhuriopiskelijat neuvoivat henkilökohtaisesti sitomisessa sekä antoivat palautetta yksilöllisesti.
- Jos joku olisi onnistunut ei hänen olisi tarvinnut sitoa uudelleen... no niin hienosti ei kuitenkaan käynyt :)
Pedagoginen malli oli esittävä opetus. Opetusmenetelminä olivat taidon oppiminen tekemällä (sisältäen virheen kautta oppimisen tai osaamisen tunnistamisen), demonstraatio ja opetuskeskustelu.
1. Vaihe oli floristi /puutarhuriopiskelijoiden opetuskeskustelun alustusvaihetta.
2. Vaihe oli virheen kautta oppiminen:
- virheellä ikäänkuin luodaan motivaatio /halu oikein oppimiseen
- jos olisi ollut taustalla jo hankittua osaamista -se olisi tunnistettu tässä kohtaa
- virheen kautta oppimisessa opettajan vastuulla on, että virheestä opitaan
5. Vaiheessa opeopiskelijat jäljittelivät mallia, keskustelivat Floristi /puutarhuriopiskelijoiden kanssa joilta saivat yksillöllistä ohjausta ja palautetta työskentelyn aikana eli kävivät opetuskeskustelun jäsentämis- /ymmärtämisvaihetta.
6. Lopuksi keskusteltiin vielä yhteisesti eli käytiin opetuskeskustelun yhteenvetovaihe.
Todettiin että tämä kokeiltu menetelmä ei ehkä sovi sellaisiin harjoitteisiin joissa on yksi ainoa tapa toimia /tehdä oikein. Myös turhautumisesta voi tulla ongelma virheen kautta oppimisen vaiheessa.
Ai milläkö sain opiskelijat tulemaan vapaa-aikanaan kokeiluun mukaan? -no porkkanalla :) He saavat todistukseen merkinnän osallistumisestaan opetustuokioon!
Lähteitä: Hannu Salakari. Taitojen opetuksen käytännön toteutus.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Katja M-L:llä oli hyvin koostetut kalvot oppimisympäristöistä. Voisitteko laittaa ne myös tänne blogiin, kiitos!
VastaaPoistaTotesimme, että laajasti katsottuna oppimisympäristöjä on kaikkialla, missä itsekin olemme: kotona, koulussa, kadulla, kaupassa, työpaikalla, tv:ssä, netissä,...
Laitan ja tähän tulee vielä kukkasidonta-aktiviteetistakin juttu.
VastaaPoistaKiitos Katja!
VastaaPoista