Oppiminen rakentuu ihmisen
vahvuuksille. Nuorella saattaa olla vääristynyt minäkuva eikä hän tunnista
vahvuuksiaan. Ohjaaja on suhteessa nuoreen auktoriteettisessa asemassa, jossa on
valtavat mahdollisuudet aikaansaada tervettä itsetunnon ja itsetuntemuksen
kehitystä nuoressa hänen matkallaan kohti sitä aikuisuutta, jonka nuori haluaa valita
ja kohti hyvää tulevaisuutta.
Vahvuuksia ja tuen tarvetta tunnistetaan testaamalla
oppijan oppimista ja osaamista, mikä on paras tapa oppia? Miten voisin tukea
oppimistaidoissa? Tuen tarve ilmenee monin eri tavoin. Syytä tukitoimien
kartoittamiselle ja aloittamiselle ja nuoren toimintaan puuttumiselle ovat mm. syrjäänvetäytyminen,
poissaolot, aggressiivinen käytös, alakuloisuus, kiusaaminen, päihteiden
käyttö, opintojen viivästyminen ja muut huolta aiheuttavat syyt.
Myös
opiskelijasta saatavat ennakkotiedot kuten oppimäärien yksilöllistäminen ja
niiden ajanmukaisuus ja paikkansapitävyys on tarkistettava. Tärkeää on nopea
tuen tarpeeseen reagoiminen. Vahvuudet tunnistamalla ja tiedostamalla päästään
vaikeuksista yli, oppija ymmärtää ettei kannata jäädä piehtaroimaan siihen mitä
ei osaa, vaan keskittyä osaamiseensa.
Opiskelijaa tuetaan vahvuuksien kautta,
kannustamalla ja ohjaamalla oikealla hetkellä. Vahvuuksia tunnistetaan
käyttämällä erilaisia opetusmenetelmiä monipuolisesti, antamalla oppijalle
valinnan vapautta tehtävien suorittamisessa mahdollisuuksien mukaan.
Esimerkiksi integroimalla opetettavia aiheita toisiinsa saadaan oppijan
vahvuudet käyttöön.
Allu
Allu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti