Saimme tämän aihekokonaisuuden käsittelemiseen kaksi
oppimiskysymystä: Minkälaista on ja mitä sisältää moniammatillinen yhteistyö ja
opiskelijahuolto opiskelijan ohjaamisessa? Miten HOPS/HOJKS toteutetaan
ammatillisessa koulutuksessa?
Ensimmäisen kysymyksen käsittelyssä lähteenä käytimme Liisa
Rentolan (2013, 85-89) kirjoitusta ”Moniammatillinen yhteistyö ja
opiskelijahuoltotyö opiskelijan tukena”, joka on myös tämän tekstiosuuden
kirjallisena lähteenä. Oppitunnillamme oli iloksemme mukana myös
erityisopetuksen asiantuntija Anu Raudasoja, joka omassa luento-osuudessaan
perehdytti meitä erityisopetuksen lainsäädäntöön ja omalla tunnillamme auttoi
meitä asiantuntemuksellaan vielä syventämään moniammatilliseen yhteistyöhön ja
opiskelijahuoltoon liittyviä välillä vähän hankaliakin asioita.
Moniammatillinen yhteistyötä ja sen tehtäviä määrittelee
niin lainsäädäntö (laki ammatillisesta peruskoulutuksesta, terveydenhuoltolaki
ja lastensuojelulaki) kuin ammatillisten perustutkintojen perusteet ja
opetuksen järjestäjän opetussuunnitelmat. Moniammatillisen opiskelijahuollon
tehtävissä pyritään ennaltaehkäisyyn, tukemiseen ja edistämiseen ja ne
kohdistuvat oppimisen lisäksi fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen
hyvinvointiin.
Yksittäisen opiskelijan kohdalla moniammatillinen yhteistyö
ja opiskelijahuollon toimenpiteet liittyvät yleensä koulun arjessa esiin
tulevien asioiden käsittelyyn, toimenpiteiden sopimiseen ja niiden seurantaan.
Taustalla on usein oppimisvaikeuksiin tai elämäntilanteeseen liittyvä opintojen
vaikeutuminen tai keskeytyminen. Myös muissa erityisiä tukitoimia vaativissa
tilanteissa saatetaan tarvita tätä yhteistyön muotoa. Moniammatillinen yhteistyö tapahtuu
perinteisesti koulun sisällä opiskelijahuoltoryhmässä tai koulun
hyvinvointiryhmässä, jossa asiaa on käsittelemässä sekä koulun sisäisen että
ulkopuolisen (sosiaali- ja terveystoimi) verkoston asiantuntemus. Näiden
ryhmien kokoonpanot vaihtelevat koulukohtaisesti ja riippuvat myös
käsiteltävästä asiasta. Opiskelijahuollon edustajien lisäksi paikalla ovat
opettaja ja oppilas sekä vanhemmat tai huoltaja(t), jos kyseessä on alle
18-vuotias oppilas.
Ammatillisella opettajalla on keskeinen rooli erityisen tuen
tarpeen tunnistamisessa ja asian eteenpäin viennissä. Opettaja kohtaa
ensimmäisenä hankaluudet ja oppimisvaikeudet sekä havaitsee myös poissaolot.
Opettaja myös tarvitsee yksittäistä opiskelijaa koskevaa erityiseen tukeen
liittyvää tietoa, joka on opetuksen kannalta keskeistä, jotta hän osaa
suunnitella ja toteuttaa opetusta oppilaan kannalta tarkoituksenmukaisella
tavalla.
Moniammatillisen yhteistyön tarkoituksena on aina ajaa
opiskelijan etua ja opiskelijan kuuleminen on keskeistä. Tukitoimenpiteet
perustuvat opiskelijan osaamiseen ja hänen vahvoille puolilleen sekä itsetuntoa
tukeville kokemuksille.
Toisena oppimiskysymyksenämme oli miten HOPS ja HOJKS
toteutetaan ammatillisessa koulutuksessa. Lähteenä tämän osion käsittelyssä
käytimme OPH:n Web sivuja.
Ammatillisten perustutkintojen suorittamista varten
jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelijasuunnitelma (HOPS), jota päivitetään koko opiskelun ajan.
Opettaja ja opiskelija tekevät yhteistyötä opetussuunnitelman tavoitteiden ja
opiskelijan omien tavoitteiden yhteensovittamiseksi.
HOPS toimii opiskelijan kehityssuunnitelmana, joka tukee
itsearviointia ja urasuunnittelua. HOPSiin kuuluu myös työssäoppimissuunnitelma
ja nuorilla opiskelijoilla ammattiosaamisen näyttösuunnitelma. HOPS laaditaan
koulutuksen alkuvaiheessa ja sitä tarkistetaan opintojen kuluessa. Opiskelija
ja opettaja allekirjoittavat opiskelusuunnitelman.
Ryhmänohjaaja (opettaja) seuraa henkilökohtaisen
opiskelusuunnitelman toteutumista ja opintojen edistymistä jaksoittain. Jos
opiskelijan opinnot eivät etene suunnitellusti, ryhmänohjaaja käy opiskelijan
kanssa keskustelun ja kirjaa mahdolliset tarkennetut suunnitelmat.
Ammatillisen erityisopetuksen jokaiselle opiskelijalle
laadittavasta HOJKS-asiakirja. HOJKS on henkilökohtainen opintojen järjestämistä
koskeva suunnitelma. Lähtökohtaisesti kuka
tahansa voi olla Hojksattava elämän tilanteesta riippuen ja syitä miksi
opiskelija on Hojksattava voi olla monia mm. (erityiset oppimisvaikeudet kuten
luki-, hahmotusvaikeudet, matemaattiset vaikeudet tai muut opiskelun vaikeudet
kuten erilaiset kriisit elämässä, mielenterveys ongelmat sekä fyysiset vammat)
.
HOJKS-asiakirjasta tulee ilmetä tutkinnon suorittajalle
suunnitellut ja toteutuneet erityiset tukipalvelut, ohjaus ja tarvittavat
erityisjärjestelyt sekä erityisopetuksen peruste. HOJKS:n tarkoitus on
varmistaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan opiskelumahdollisuudet. HOJKS
laaditaan ja sen toteutumista seurataan sekä arvioidaan säännöllisesti.
Mahdolliset muutostarpeet huomioidaan, ne kirjataan, opiskeluohjelmaa muutetaan
ja ne huomioidaan opintojen toteutuksessa.
Lähteet:
Rentola L., Moniammatillinen yhteistyö ja
opiskelijahuoltotyö opiskelijan tukena, julkaisussa Raudasoja A. (toim.),
Erityisen hyvää ohjausta ja opetusta, Hämeen ammattikorkeakoulu, 2013, 85-89.
OPH, Selvitys ammatillisesta erityisopetuksesta 2012
Oph.fi
Hyria.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti