Haasteena on harjoitella erilaisia liikkeitä lyhyessä ajassa,
niin että ne jäävät ainakin jollain tavalla mieleen. Käytännössähän harjoitteet
ovat vain hyvin lyhyt perehdytys ja ikään kuin maistiaisen antamisen kyseiseen
toimintatapamalliin. AVEKKI-koulutuksessa iso osa on eettisillä arvoilla ja
hoidollisilla periaatteilla. Näkisin että tämä eettinen kasvu ja arvopohjan
rakentaminen on hyvin olennainen osa oppimisprosessia. Käymme läpi käytännön
tilanteita jotka nousevat opiskelijoiden omasta kokemusmaailmasta. Opiskelijat
tuovat oman osaamisensa ja ammattitaitonsa ja tietysti myös ne haasteet, joita
yhdessä käsitellään ja pohditaan.
Opettaja pyrkii nostamaan siis käytännön haastavia
tilanteita yhteiseen käsittelyyn ja prosessointiin. Jokainen opiskelija tuo
oman ammattitaitonsa ja kokemusmaailmansa opetustilanteeseen ja yhdessä
pyritään löytämään ratkaisuja haastaviin tilanteisiin. Tämä koetaan yleensä
mielekkäänä. Kuitenkin opiskelijoilla on vuosien työkokemus, josta varmasti
löytyy erilaisia ratkaisumalleja ja runsaasti erilaisia teemoja pohdittavaksi.
Esimerkkinä voisi sanoa vaikka hälytyslaitteiden käyttö. Näistä on erilaisia
kokemuksia jo siihenkin liittyen että mihin hälytyslaite hälyttää. Toinen iso
teema, joka nousee esiin on tiedottaminen eli käytännössä esimerkiksi
turvallisuusasiakirjojen saatavuus ja perehdyttäminen turvallisuusasioihin.
Monesti eri työyhteisöistä tulevat opiskelijat löytävät ihan uusia
ratkaisumalleja oman työyhteisön ongelmiin.
Toinen näkökulma oppimisen ohjaamiseen on dialogisuus tai
kuten terapeuttisessa maailmassa kutsutaan, motivoiva viitekehys. Tämä
tarkoittaa opiskelijan kohtaamista tasavertaisena ja myös ehkä voisi jopa sanoa
oppimiskumppanina. Yhdessä opiskelijan kanssa muodostetaan yhteinen todellisuus
niin, että opiskelija kokee tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi.
Terapiamaailmassa puhutaan terapeuttisesta allianssista.
Opettaja voi olla opiskelijan kanssa yhdessä kulkija,
motivaattori ja sparraaja. Yhdessä opiskelijan kanssa luodaan tavoitteet niin
että myös opiskelija ne voi hyväksyä. Oppimisen ohjaaminen vaatii opettajalta
hyviä vuorovaikutustaitoja ja tätä tietysti oletetusti edellytetään myös
opiskelijalta. Mikäli opiskelijan tarkoitus on integroitua työelämään, olisi
hänen pystyttävä asianmukaiseen vuorovaikutukseen työssään. Opiskelija perehtyy
siihen mitä on hyvä viestintä, mistä laadukas viestintä muodostuu ja miten
toimia vuorovaikutuksessa työelämässä.
Opettaja pyrkii tukemaan opiskelijan omaa kehittymistä niin
että hän on tarvittaessa tukemassa opiskelijan tavoitteita. Opiskelija toimii
itsenäisesti ja itseohjautuvasti tavoitetta kohden opettajan tukemana.
Viestintä ja vuorovaikutus on mukana edellämainitussa
Avekissa, sosiaali- ja terveysalalla ja myös koulutussektorilla. Työelämässä
tarvitaan yhä enemmän ja parempia vuorovaikutustaitoja ja myös koulutuksessa on
otettava tämä huomioon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti