Saimme
aiheeksemme erittäin käytännönläheisen aiheen Mestari ja kisälli. Päätimmekin
lähteä pohtimaan aihetta omien kokemuksiemme pohjalta erittäin
käytännönläheisesti.
Manchulan
kokemukset olivat Intiasta, jossa mestari kisälli mallia käytetään opetellessa
kädentaitoja ”isältä pojalle” – tyyliin.
Omat
kokemukseni ovat ravintola-alalta, jossa olen työskennellyt esimiehenä jo
toistakymmentä vuotta. Alallamme mestari-kisälli mallia käytetään erittäin
usein ja monissa yhteyksissä. Taitojahan opitaan pääasiassa tekemällä. Taidot
kehittyvät tekemällä käyttännön työtä oppilaitoksessa, jossa oppitaan ammatissa
tarvittavien taitojen perusteita. Työpaikalla,
jossa oppitaan työrutiinit ja
työkulttuuri. Työssä
myös oppii itse tekemällä ja toimintaansa tarkkailemalla. Työtehtävissä oppii
myös kokeneiden ammattilaisten kokemuksen kautta ja oppiminen nopeutuu kokeneen
henkilön opastuksella ja ohjauksessa. Näin myös mestarin hiljainen tieto siirtyy
varmimmin oppijalle, kisällille.
Omalla alallani lähes kaikilla pitkään alalla olleilla
on suojatti, joka on kulkenut osan aikaa mukana erilaisiisa työtehtävissä.
Kerroin esimerkin blokkari Mikosta, joka oli aikoinaan huonoin astiankerääjä
ikinä. Mutta jo silloin näin hänessä potentiaalia, ja kerran löysin hänet
kesken kiireistä yökerhoaikaa “juttelemassa asiakkaille”. Nopeasti minulle
kuitenkin selvisi, että hän yrittää saada asiakkaat takaisin tiskille ostamaan
lisää juomaa. Siitä lähtien Mikko on kulkenut mukanani erilaisissa
työpaikoissa. Olen hänelle ikään kuin
valmentaja, johon voi aina tukeutua työsasioissa. Tänä päivänä hän omistaa
useita ravintoloita.
Miten
oppipoika-mestarimallin taidon tai ammatin osaaminen ja siihen liittyvä
tiedonsiirto tapahtuu nykyopetuksessa?
Ammattikoulujen ja
ammattikorkeakoulujen opetussuunitelmissa on oleellisena osana
työssäoppimisjakso eli työharjoittelujakso ja opisekijoiden yrityksille
toteuttamat projektit.
Oppisopimuskoulutuksessa työssäoppiminen tapahtuu ydinympäristössä,
kokeneiden työntekijöiden opastamana aidoissa työskentelyolosuhteissa. Ja
lopuksi tulevissa työpaikoissa uusien
työntekijöiden perehdytyksessä.
Taitojen
opetuksen periaatteet (Jarvis 2003).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti