- Teoriapohjainen jäsennys
opetustilanteiden ja oppimisprosessin etenemisestä
- Pohjautuu oppimiskäsityksiin
- Kuvaa, miten opetus tapahtuu pedagogisen asetelman mukaan
- Jäsentää oppimisprosessin eri
vaiheisiin ja toimii kehikkona opetuksen suunnittelussa
Miten pedagogisia malleja käytetään?
- Opetettavaan asiaan ja kullekin
opiskelijaryhmälle valitaan sopiva pedagoginen malli.
- Opintojaksolla käytetään jotain
tiettyä pedagogista mallia tai opetuksessa voidaan soveltaa erilaisia
pedagogisia malleja eri oppimistilanteissa/oppimistehtävissä.
- Malleja ei tarvitse noudattaa
orjallisesti, vaan niitä voi soveltaa opetuksen tarpeen mukaan.
- Sopivaa pedagogista mallia
valittaessa tulisi pohtia mm. seuraavia kysymyksiä:
- Edellytetäänkö opiskelijoilta
itseohjautuvuutta vai onko kyseessä enemmän ohjattu ja kontrolloitu
toiminta?
- Tapahtuuko oppiminen
yksilöllisesti vai ryhmässä?
- Onko opetus tiedon jakamista vai
edellytetäänkö opiskelijoilta oman tiedon tuottamista?
- Kuinka oppimista arvioidaan?
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmiä
käytetään pedagogisten
mallien käytännön
toteuttamiseen ja niiden avulla pedagoginen malli ikään kuin pilkotaan
pienemmiksi tehtävänannoiksi tai työvaiheiksi.
Oppimiskäsitykset pedagogisten mallien
taustalla
·
Oppimiskäsityksillä on oma tarkastelunäkökulma siihen, miten
ihminen oppii, mitä oppimisen aikana tapahtuu sekä millainen on oppijan ja
opettajan rooli oppimisprosessissa.
·
Oppimiskäsitykset vaikuttavat pedagogisten mallien taustalla. Opettajan opetustoimintaan vaikuttavat hänen
käsityksensä oppimisesta ja opetuksesta.
·
Oppimiskäsitykset eivät sulje automaattisesti
toinen toisiaan pois, vaan pikemminkin lomittuvat toisiinsa. Usein on
paikallaan omaksua piirteitä useammasta oppimiskäsityksestä yhden sijasta.
·
Oppimiskäsitysten avulla voidaan erottaa opettaja- ja
oppijakeskeiset lähestymistavat. Lähestymistavat vaikuttavat siihen, miten
opetus rakennetaan ja millaisia pedagogisia menetelmiä käytetään.
·
Neljä ehkä tunnetuinta oppimiskäsitystä ovat behavioristinen,
humanistinen/kokemuksellinen, kognitiivinen ja konstruktivistinen.
Kuva 1. Kuvassa on esitelty keltaisella pohjalla esimerkkejä
pedagogisista malleista. Oppimiskäsitykset vaikuttavat pedagogisten mallien
taustalla. Opetusmenetelmät valitaan pedagogisten mallien käytännön
toteuttamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti