tiistai 17. maaliskuuta 2015

Marika Moilanen ja Soili Lönnfors: PEDAGOGINEN MALLI - MIKÄ SE ON?

  • Teoriapohjainen jäsennys opetustilanteiden ja oppimisprosessin etenemisestä
  • Pohjautuu oppimiskäsityksiin
  • Kuvaa, miten opetus tapahtuu pedagogisen asetelman mukaan
  • Jäsentää oppimisprosessin eri vaiheisiin ja toimii kehikkona opetuksen suunnittelussa

Miten pedagogisia malleja käytetään?

  • Opetettavaan asiaan ja kullekin opiskelijaryhmälle valitaan sopiva pedagoginen malli.
  • Opintojaksolla käytetään jotain tiettyä pedagogista mallia tai opetuksessa voidaan soveltaa erilaisia pedagogisia malleja eri oppimistilanteissa/oppimistehtävissä.  
  • Malleja ei tarvitse noudattaa orjallisesti, vaan niitä voi soveltaa opetuksen tarpeen mukaan.

  • Sopivaa pedagogista mallia valittaessa tulisi pohtia mm. seuraavia kysymyksiä:
    • Edellytetäänkö opiskelijoilta itseohjautuvuutta vai onko kyseessä enemmän ohjattu ja kontrolloitu toiminta?
    • Tapahtuuko oppiminen yksilöllisesti vai ryhmässä?
    • Onko opetus tiedon jakamista vai edellytetäänkö opiskelijoilta oman tiedon tuottamista?
    • Kuinka oppimista arvioidaan?

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmiä käytetään pedagogisten mallien käytännön toteuttamiseen ja niiden avulla pedagoginen malli ikään kuin pilkotaan pienemmiksi tehtävänannoiksi tai työvaiheiksi.

Oppimiskäsitykset pedagogisten mallien taustalla

·        Oppimiskäsityksillä on oma tarkastelunäkökulma siihen, miten ihminen oppii, mitä oppimisen aikana tapahtuu sekä millainen on oppijan ja opettajan rooli oppimisprosessissa.
·        Oppimiskäsitykset vaikuttavat pedagogisten mallien taustalla. Opettajan opetustoimintaan vaikuttavat hänen käsityksensä oppimisesta ja opetuksesta.
·        Oppimiskäsitykset eivät sulje automaattisesti toinen toisiaan pois, vaan pikemminkin lomittuvat toisiinsa. Usein on paikallaan omaksua piirteitä useammasta oppimiskäsityksestä yhden sijasta.
·        Oppimiskäsitysten avulla voidaan erottaa opettaja- ja oppijakeskeiset lähestymistavat. Lähestymistavat vaikuttavat siihen, miten opetus rakennetaan ja millaisia pedagogisia  menetelmiä käytetään.
·        Neljä ehkä tunnetuinta oppimiskäsitystä ovat behavioristinen, humanistinen/kokemuksellinen, kognitiivinen ja konstruktivistinen.



Kuva 1. Kuvassa on esitelty keltaisella pohjalla esimerkkejä pedagogisista malleista. Oppimiskäsitykset vaikuttavat pedagogisten mallien taustalla. Opetusmenetelmät valitaan pedagogisten mallien käytännön toteuttamiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti