Pelin avulla oppiminen tuo pelaamisen
innostavia ja motivoivia elementtejä oppimisen arkeen. Miksi olisi väsyttävää
ja hankalaa kun voisi olla iloista ja hauskaa oppimista?
Gamification eli pelillistäminen tuo
peleistä tuttuja toimintamalleja reaalimaailman toimintaan. Kyse ei siis ole
yksittäisestä pelistä vaan esimerkiksi koulun näkökulmasta oppimisen
rikastamisesta, oppijan motivoinnista, aktivoinnista ja opittavan sisällön
palastelemisesta mielekkäiksi kokonaisuuksiksi pelillisin keinoin. Kyse on myös
välineestä palkitsemiseen ja välittömän palautteen antoon.
Pelien on todettu kehittävän mm. oppijan
silmä-käsi koordinaatioita, strategista ajattelua, sosiaalisia taitoja,
lovuutta ja keskittymiskykyäkin. Opetus- ja kulttuuriministeriömme onkin
hiljattain kutsunut pelialan osaajia kehittämään matematiikan opetussusältöjä
yhdessä opetusalan ammattilaisten kanssa.
Pelien avulla voidaan oppimista myös
henkilökohtaisittaa. Omassa tahdissa eteneminen ja pelistä välittömän palautteen
saaminen edesauttavat oppimista.
Pelien ja pelaamisen käyttö ammatin
opetuksessa auttaa ohjaajaa tuomaan oppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit
helposti ymmärrettävästi ja selkeästi oppijoille. Esimerkiksi
opetussuunnitelman arviointiperusteiden ja -kriteerien opettaminen
itsearvioinnin perustaksi onnistuu myös lautapelin muodossa. Tämä on
haastavaksi koettu aihe opettaa.
Puolesta ja vastaan
Pitääkö kaiken huvittaa? Ovatko opettajat
koulussa vain viihdyttämässä? Kuinka tuoda pelioppimiseen viihdepelaamisesta
puuttuva kärsivällisyyden ja epämukavuuden sietokykyä kasvattava tekijä? Onko
pelioppiminen vain viihteellistämistä?
Kuinka vastata haasteeseen joka aiheutuu
epätasa-arvoisesta saatavuudesta eri aineiden ja alojen välillä?
Miten työelämä ottaa vastaan
pelioppimisen? Case: pintakäsittelyalan perustutkintoa suorittava oppija kertoo
opiskelleensa korkeapaineruiskun käyttöä ainoastaan tietokonepelin avulla.
Lisätyn todellisuuden teknologia, mm.
Google-lasit, avartavat pelioppimisen mahdollsuuksia ammatillisessa opetuksessa
huimasti. Voisi sanoa että pian on vain mielikuvitus rajana.
- Mielestäni kaiken pelillisyyden ja
jatkuvien ärsykkeiden maailmaan tarvitaan myös sitä, että välillä keskitytään
yhteen asiaan kaikessa rauhassa ja hiljennytään, Tampereen yliopiston
pelitutkija Janne Paavilainen sanoo.
Omat kokemukseni pelioppimisesta
Oma koulutukseni ja taitoni ei ole
riittävä tietokonepelien suunnitteluun ja toetutukseen, siksi innostus
aiheeseen sai kokeilemaan pelioppimista perinteisten lautapelien muodossa.
Kokemusteni perusteella heikoimmin
mieleen jääväksi tiedoksi koetut aiheet opittiin parhaiten juuri valmistamalla
itse oppimispelejä ryhmätyönä. Myös pelaamalla nämä perinteisesti tylsät aiheet
kiinnostavat selvästi enemmän, opettaessani samaa aihetta luentomuotoisesti ja
pelin avulla tulos on selkeä; peli oppimisvälineenä motivoi ja sitouttaa
oppimiseen. Luennolta sännätään kiireesti tauolle kun vastaavasti pelitunnilta
täytyy patistaa oppijoita pitämään taukoa. Vikahan saattaa olla myös
opettajassa mutta vaikuttaisi siltä että pelaamalla oppiminen on kivaa!
Suosittelen:
DragonBox-algebra:
https://itunes.apple.com/us/app/dragonbox+-algebra/id522069155?mt=8
Minecraft: https://minecraft.net/
Be a Better Boss:
https://www.youtube.com/watch?v=F_U7PT7d9G8
Työnhakupeli: http://www.tyonhakupeli.fi/
Lähteet:
http://www.ilonait.fi/web/pelioppiminen/
http://ek.fi/ajankohtaista/uutiset/2014/05/23/pelioppiminen-haastaa-perinteisen-osaamisen-kehittamisen/
http://www.tyonhakupeli.fi/
https://twitter.com/hashtag/pelioppiminen
http://yle.fi/uutiset/tulevaisuuden_koulusta_tulee_pelillisempi_ja_leikillisempi/7100412
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti