Paljon olemme keskustelleet niin kasvatustieteissä kuin myös
ospe-ryhmässä oppimisen ohjaamisen jaksolla, mitkä ovat opettajan arvot hänen
työssään. Myös koirien koulutuksessa yhä enemmän mietitään eläimen arvoja niin
koulutuksessa ja vapaa-ajallakin. Nämä arvot ovat myös koiralaitoksen
opettajien ja ohjaajien otettava huomioon.
Pol 2§, 628/1998 sanoo, että opetuksen pitää tukea oppilaan
kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä
antaa hänelle elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Tämä pitää paikkansa
minusta myös koiran koulutuksessa, ei nyt ihan sana sanalta, mutta ajatuksena. Meidän
täytyy tukea koiran kasvua pennusta aikuiseksi yhteiskuntakelpoiseksi ja
annettava sille siitä selviytymiseen riittävä koulutus.
Minun työssäni opetamme oppilaita, mutta koira on iso osa
ohjaajan oppimista. Siksi koiran kanssa toimiessa korostuvat eettiset arvot,
kuinka koiraa kohtelemme ja millä tavalla sitä koulutamme. Minusta opettajien
onkin saatava oppilaille kiinnostus ajattelemaan mikä on eettisesti oikein
koirankoulutuksessa. Muun muassa eläinsuojeluasetuksen pykälät 6§, 8§, 12§,
13§, 15§ antavat eläimen hoidosta, kohtelusta, käsittelystä ja kouluttamisesta
selviä ohjeita, joita kaikkien olisi syytä syvällisesti miettiä ja toteuttaa.
Myös eläinsuojelulaki antaa määräyksiä erikseen koirien pitoon liittyvissä
asioissa.
Eläinsuojelulaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100674
Koiran kouluttaminen on yksinkertaista. Koira oppii Kaimion
mukaan kaiken aikaa, niin hyviä kuin huonojakin asioita (Kaimio T. Koirien
käyttäytyminen 2008, 357.) Itse ajattelen, että oppiminen tapahtuu parhaiten
miellyttävistä seurauksista; jotakin tekemällä saadaan palkkio. Koiran oppima
käytös perustuu siis toiminnan seurauksiin. Tätä kutsutaan operantiksi
ehdollistamiseksi ja positiiviseksi vahvistamiseksi. Positiivinen vahvistaminen
on yksi hyvä tapa kouluttaa koiraa ja sitä käytetäänkin yhä enemmän myös
poliisikoirakoulutuksessa. Koulutusmuotona se täyttää eläinsuojeluasetuksen ja
-lain vaatimukset.
Toki nykypäivänäkin on vielä paljon näkemyseroja koirien
koulutuksesta. Bradshaw kirjoittaa, että näillä näkemyseroilla ei ole vain
merkitystä koiria koulutettaville ihmisille vaan oikeasti niillä on vaikutusta
koirien hyvinvointiin. Jopa käytösongelmat ovat tietämättömän tai
epäjohdonmukaisen koulutuksen tulosta. Tärkeintä olisikin meidän kaikkien
koiran omistajien ymmärtää, miten koirat oppivat ja millä menetelmillä pääsemme
hyviin lopputuloksiin (Bradshaw J. Koiruus, 2013, 122).
Helena Wallius
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti