Simulaatio-
opetus tulee oppilaitoksessamme ajankohtaiseksi pian hankittavan ensimmäisen
Nursing Annen myötä. Nukkea ohjataan SimPad-ohjausyksikön avulla ja se antaa
mahdollisuudet muun muassa äänten auskultaatioon, puheääniin ja verenpaineen
mittaukseen käsivarresta. Lisävarusteiden avulla saadaan opetusmahdollisuuksia
lisättyä.
Joutsenen
(2010) simulaatio-opetusta käsittelevän tutkimuksen mukaan hoitotyössä
simulaatio- opetus nähtiin opiskelijoiden mahdollisuutena kehittää kriittistä
ajatteluaan, päätöksentekotaitoja sekä teorian yhdistämistä käytäntöön.
Simulaatio-opetusta pidettiin turvallisena oppimisympäristönä ja kaikki
asiantuntijat olivat yksimielisiä siitä, että simulaatio-opetus tulisi liittää
näyttävämmin opetussuunnitelmiin. Tällöin nähtiin tärkeänä, että kaikki
opettajat sitoutuvat opetukseen. Vastaajat eivät pitäneet todennäköisenä, että
simulaatio-opetus lisäisi potilasturvallisuutta. Negatiivisina puolina nähtiin hankintahinnan
kalleus. Tutkimustuloksista ilmeni, että simulaatio-opetuksen
käyttömahdollisuuksista ei ollut tietoutta riittävästi. (Joutsen 2010.)
On
mielenkiintoista todeta, ettei simulaatio-opetus välttämättä lisää potilasturvallisuutta,
vaikka turvallisuusnäkökulma on esitetty yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä
simulaatio-opetuksessa. Uskon, että simulaatio-opetus tuo uusia mahdollisuuksia
kliinisen hoitotyön harjoitteluun ja lisää opiskelijoiden motivaatiota. Opiskelijoilta
uusi oppimisympäristö edellyttää luovuutta, rohkeutta ja ”heittäytymistä”
uudenlaiseen oppimisympäristöön. Opettajalta simulaatio- opetus edellyttää harjoittelun
huolellista suunnittelua ja ohjaamista, selkeiden tavoitteiden asettamista sekä
palautekeskustelua harjoitustilanteiden jälkeen.
Tästä
linkistä voi katsoa Nursing Annen esittelyä:
Lähde:
Joutsen.S.
2010. Potilassimulaattori hoitotyön koulutuksessa.
Riitta Jylhä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti