Elämyspedagogiikka oli kartassa sijoitettuna luovuudeltaan
aktiivisuudeltaan ja yhteisöllisyydeltään suhteellisen kauas esittävästä
opetuksesta, jota usein käytetään ja tämän takia päätin tutkia asiaa tarkemmin.
HAMK:ssa on tehty aikaisemmin video miltä elämyspedagogiikka tuntui
opiskelijoista.
Elämyspedagogiikassa käytetään myös muitakin taitoja ja
opettajan rooli on olla itse passiivinen ja sivusta seuraava. Tämän tyyppinen
opetus soveltuu hyvin perusopetukseen ja vaatii usein aikaa sen toteuttamiseen.
Myös ryhmän toimiminen ja vuorovaikutustaidot kehittyvät ja varttuneemmilla
opiskelijoilla oletetaan jo olevan nämä taidot. Opetuksesta saisi tietenkin vanhemmillekin
oppilaille myönteisempää tällä mallilla, mutta kolmannen asteen resurssi
kysymykset tulisivat tämän opetustyylin rajaamaan pitkälti ekskursio tyyppiseen
malliin. Vanhusten kanssa taas aikaa löytyy enemmän ja tämän opetusmenetelmän
sinne vieminen olisi kaikkia hyödyttävää.
Vanhustyössä on myös hauska osallistuvan ohjaajan opas.
Tarja Sario
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti