maanantai 17. maaliskuuta 2014

Kuinka opetuksessasi voit tukea opiskelijoiden mielen hyvinvointia?


Oppimisympäristö

Ammattiopetuksessa nuoren mielen hyvinvoinnin tukeminen lähtee turvallisen, hyväksyvän ja kannustavan oppimisympäristön luomisesta. Opiskelupaikalle saapumisen täytyy tuntua hyvältä. Mielestäni opiskelu ei voi olla eikä sen tarvitsekaan olla yksinomaan helppoa, kivaa ja elämyksellistä. Sopivantasoiset haastavat tavoitteet ja niiden saavuttaminen kehittävät nuoren tervettä itsetuntoa. Mielestäni nuori tarvitsee tukea erityisesti kärsivällisyyden ja pitkäjänteisyyden kehittämisessä sekä vastoinkäymisten ja pettymysten käsittelyssä.

Ryhmäytyminen ja onnistumisen elämykset

Ammattiopetuksessa tiivis  ryhmäytyminen on mahdollista koska opiskelijat opiskelevat pitkälti luokittain. Ohjaajan tehtävänä on haistella ilmapiiriä huomaamattomasti ja ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin jos ryhmän jäsenten välillä tuntuu oelvan opiskeluilmapiiriin ja sitä kautta opiskelijan mielen hyvinvointiin haitallisesti vaikuttavia jännitteitä. Erilaisten ryhmäytymisleikkien ja harjoitusten avulla on mahdollisuus vaikuttaa erilaisuuden ja eriävien mielipiteiden hyväksymiseen joka tukee yksilöiden käsitystä itsestään hyväksyttynä omana itsenään.

Opettaja kysyy miksi opiskelijat eivät viittaa tunnilla?


Kukaan ei viittaa vastatakseen mutta useat miettivät mielessään etteivät ole uskaltaneet koska kurssin aluksi opettaja suhtautui negatiivisesti väärin vastanneen opiskelijan puheenvuoroon julkisesti. Esiintymiskokemus ja julkisen puheenvuoron pitäminen ovat tärkeitä harjoituksia mutta rajoittavat mielestäni liiaksi temperamentiltaan vetäytyvien opiskelijoiden osallistumista. Nautitko sinä epävarman ja keskeneräisen mielipiteen julkisesta esittämisestä? Vai tunnetko pelkoa ja epävarmuutta tilanteessa? Teoriatunneilla vastaamiseen voisi käyttää esimerkiksi chattia, opettaja kysyy ja opiskelijat vastaavat hänelle. Opettaja käy läpi vastaukset nimettöminä ja selventää ja kertaa asiat ryhmälle. Esiintymiskokemuksen hankkiminen voitaisiin jättää tilanteisiin joihin opiskelija saa rauhassa valmistautua jotta tuntee esiintymisen jännittäväksi ilman suurta ahdistusta ja epäonnistumisen pelkoa.

Allu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti