maanantai 17. maaliskuuta 2014

Kolme eri oppimisvaikeutta ja kuinka huomioin ne opetuksessani?

Oppimisvaikeudet voivat olla vaikeuksia mm. hahmottamisessa, lukemisessa tai  keskittymisessä. Myös fyysinen vamma tai kuormittava henkinen sairaus voivat hankaloittaa uusien asioiden omaksumista. Oppimisvaikeus on ihmisen persoonallinen ominaisuus eikä vika. Tasavertainen, erilaisen oppijuuden huomioiva opetus ja sen kehittäminen on tärkeää.

Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet

Syynä saattavat olla neurobiologinen tai neurologinen häiriö joka auheuttaa AD/HD-oireyhtymän. Oppimisen ongelmat ovat hyvin yksilöllisiä ja ne on jokaisen yksilön kohdalla syytä tarkkaan kartoittaa keskustelemalla oppijan ja hänen läheistensä kanssa. Ammtiliisessa koulutuksessa hyvänä apuna toimii myös nivelvaiheen tiedonsiirto, jolloin aiemmat opettajat ketovat kokemuksiaan ja hyviksi havaitsemiaan opetusmenetelmiä. Vaatimustason asettaminen sopivalle tasolle onnistumisen elämysten kannalta on tärkeää. Mieti opetus tarkkaan ettei tule liian monta ohjetta kerralla, pidempi ohjeistus kirjallisena, mutta erittäin selkeästi. Pilko kokonaisuudet osiin, anna positiivista palautetta.

Kehityksen viivästyminen

Tällä tarkoitetaan eri asteisia pysyviä henkilöllä syntymästä lähtien ilmenneitä tekijöitä jotka tuottavat oppimiseen ongelmia. Selkeys ja konkreettisuus sekä ohjeiden ymmärtämisen varmistaminen ja selkeä palaute suorituksesta korostuvat. Käyttäydy johdonmukaisesti.

Lukivaikeudet


Opiskelijaa voidaan tukea esimerkiksi vähentämällä kirjallisen materiaalin määrää, toteuttamalla kokeet ja testit työnäytteenä tai suullisesti. Suunnittelemalla opetus monipuolisesti eri menetelmiä ja apuvälineitä hyödyntäen. Anna ohjeet selkeästi rauhallisessa ympäristössä, anna oppijalle aikaa ja rauhaa suoritukseen. 

Allu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti