perjantai 30. toukokuuta 2014

OPPIMISEN OHJAAMINEN - KOIRAN ARVOT


Paljon olemme keskustelleet niin kasvatustieteissä kuin myös ospe-ryhmässä oppimisen ohjaamisen jaksolla, mitkä ovat opettajan arvot hänen työssään. Myös koirien koulutuksessa yhä enemmän mietitään eläimen arvoja niin koulutuksessa ja vapaa-ajallakin. Nämä arvot ovat myös koiralaitoksen opettajien ja ohjaajien otettava huomioon.

Pol 2§, 628/1998 sanoo, että opetuksen pitää tukea oppilaan kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa hänelle elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Tämä pitää paikkansa minusta myös koiran koulutuksessa, ei nyt ihan sana sanalta, mutta ajatuksena. Meidän täytyy tukea koiran kasvua pennusta aikuiseksi yhteiskuntakelpoiseksi ja annettava sille siitä selviytymiseen riittävä koulutus.

Minun työssäni opetamme oppilaita, mutta koira on iso osa ohjaajan oppimista. Siksi koiran kanssa toimiessa korostuvat eettiset arvot, kuinka koiraa kohtelemme ja millä tavalla sitä koulutamme. Minusta opettajien onkin saatava oppilaille kiinnostus ajattelemaan mikä on eettisesti oikein koirankoulutuksessa. Muun muassa eläinsuojeluasetuksen pykälät 6§, 8§, 12§, 13§, 15§ antavat eläimen hoidosta, kohtelusta, käsittelystä ja kouluttamisesta selviä ohjeita, joita kaikkien olisi syytä syvällisesti miettiä ja toteuttaa. Myös eläinsuojelulaki antaa määräyksiä erikseen koirien pitoon liittyvissä asioissa.


Koiran kouluttaminen on yksinkertaista. Koira oppii Kaimion mukaan kaiken aikaa, niin hyviä kuin huonojakin asioita (Kaimio T. Koirien käyttäytyminen 2008, 357.) Itse ajattelen, että oppiminen tapahtuu parhaiten miellyttävistä seurauksista; jotakin tekemällä saadaan palkkio. Koiran oppima käytös perustuu siis toiminnan seurauksiin. Tätä kutsutaan operantiksi ehdollistamiseksi ja positiiviseksi vahvistamiseksi. Positiivinen vahvistaminen on yksi hyvä tapa kouluttaa koiraa ja sitä käytetäänkin yhä enemmän myös poliisikoirakoulutuksessa. Koulutusmuotona se täyttää eläinsuojeluasetuksen ja -lain vaatimukset.
Toki nykypäivänäkin on vielä paljon näkemyseroja koirien koulutuksesta. Bradshaw kirjoittaa, että näillä näkemyseroilla ei ole vain merkitystä koiria koulutettaville ihmisille vaan oikeasti niillä on vaikutusta koirien hyvinvointiin. Jopa käytösongelmat ovat tietämättömän tai epäjohdonmukaisen koulutuksen tulosta. Tärkeintä olisikin meidän kaikkien koiran omistajien ymmärtää, miten koirat oppivat ja millä menetelmillä pääsemme hyviin lopputuloksiin (Bradshaw J. Koiruus, 2013, 122).


Helena Wallius

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti