perjantai 30. toukokuuta 2014

Autistisen oppilaan haasteellinen opinpolku - yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi ammatillisessa koulutuksessa (OO)

Esimerkiksi sellaiset nerot kuin taidemaalari Vincent van Gogh, säveltäjä Wolfgang Amadeus Mozart, Bill Gates, Microsoft-miljonääri, fyysikko Woody Allen, kirjailija, fyysikko Albert Einstein, luetaan Asperger ja autismin ryhmiin Siitä voidaan päätellä, että autistinen henkilö voi osata monenlaisia asioita. Heillä on hyvin paljon erikoisosaamista vaativia taitoja.

Viime syksynä luokallamme aloittanut opiskelija on todettu lievästi autistiseksi. Opiskelujen alkaessa en tiennyt hänestä mitään. Monien keskustelujen aikana aloin tutustua häneen. Kuten monilla muillakin autisteilla myös hänellä on erityisosaamista. Oma halu lukioon ei täyttynyt, mutta tie ammatillisiin opintoihin avautui. Hän on luokan yksi motivoituneimmista opiskelijoista. Jokaisena kouluaamuna hän ottaa kouluun tulijan vastaan iloisesti hymyillen. Ammatillisiin opintoihin usein liitettyjä poissaolojakaan hänellä ei ole lainkaan. Teoriaopinnoissa arvosanat ovat suurimmaksi osaksi kiitettäviä.

Ammatillisissa opinnoissa ja varsinkin kädentaidoissa alkavat haastavat tilanteet. Olemme luokassa yhteisesti sopineet, että kaikkia autetaan. Työelämässäkin tulee eteen sellaisia vuorovaikutustilanteita, jolloin pitää osata auttaa toisia ihmisiä automaattisesti. Nämä työtilanteet vaativat eniten harjoitusta ja toistoja, myös harjoitusten eteneminen.

Autistisen ihmisen ajatusmalli on hyvin järjestelmällinen; asiat tehdään tietyssä järjestyksessä vasemmalta oikealle tai ylhäältä alas. Toiminnat ovat vietävä myös loppuun asti. Henkilö saattaa hermostua suurestikin, mikäli tehtävä jää kesken. Tämä ajatusmalli on hyvä huomioida myös kaikessa toiminnassa ja aikatauluja laadittaessa.

Opetus etenee henkilöauton ja kuorma-auton ajo-oikeudesta yhdistelmän ajo-oikeuteen. Moniammatillinen opiskelijahuoltoryhmä on valmiina tukemaan ja eriyttämään opetusta, jos opiskelu ei etene toivotulla tavalla. Voihan olla, että autismille tyypilliset piirteet rajoittavat toimimista ammatillisessa liikenteessä. Silloin yksilölliset ja räätälöidyt ”opinpolut” tulevat kyseeseen. Perheen mukaan ottaminen on tärkeää suunniteltaessa opiskelujen suunnan muuttamista. Mahdollisesti joudumme miettimään ja suunnittelemaan vaihtoehtoja CE-opetukselle. 60-70 tonnin yhdistelmän kuljettaminen vaatii täydellistä osaamista ja ajoneuvon hallintaa vaikeissakin olosuhteissa.

Autismi

Opetuksen suunnittelussa on siten tähdättävä erilaisuuteen, ei vammaan. Tavoitteena on, että autistinen henkilö pystyy elämään ympäröivässä yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Autismin tuomat yksilölliset haasteet ovat myös tietyllä tavalla ”hyväksyttävä”. Tässä on pohdittavaa opettajankoulutukselle. Lisääntynyt arvokas tutkimustieto on hyvä saada käytännön työhön. Tieteen hyödyntäminen ja tutkitun tiedon hyödyntäminen opetussuunnitelmatyön pohjana on kuitenkin vähäistä. Vehkakosken (2006, 64) mukaan erityiskasvatuksen ammatti-ihmisten on hyvä perehtyä myös sosiologiaan ja filosofiaan lääketieteellisen ja psykologisen tietämyksen lisäksi. Tämä vaatii aktiivista otetta opettajilta ja kykyä yhteistyöhön. Jatkuvan koulutuksen merkitys tietojen päivittämisessä on myös tärkeää mahdollisimman hyvän opetuksen luomiseksi. On siis hyvä muistaa, että ympäristön ja ohjaavan henkilön rooli korostuvat autismikuntotuksessa. Työssä jaksamista tukee omien ammatillisten rajojen hyväksyminen, kyky tehdä yhteistyötä, mahdollisuus työnohjaukseen, riittävät resurssit, mahdollisuus koulutukseen jne. On myös tärkeää saada mahdollisuuksia ja tilaisuuksia keskusteluun ja mentorointiajatteluun, jossa kokeneempi työntekijä voi tukea vasta-aloittaneen työtä. ( Lehti: Autismi 1/ 2009, 13,14)

En vielä osaa sanoa, miten opiskelut etenevät Villen (muutettu) kohdalla. Olen pyrkinyt eriyttämään opetusta hänen kohdallaan, keksinyt erilaisia ajotaitoa tukevia harjoitteita ja saanut myös lisätunteja katsoakseni, miten Ville edistyy. Hahmotuksessa on selvästi vaikeuksia, mutta olen huomannut hänessä taistelijan, mutta myös ”kiltin” opiskelijan, joka haluaa oppia ja yrittää uskollisesti. Uskon varmasti, että Ville oppii, mutta realisti silti täytyy olla. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan työssä mikään ei saa jäädä sattuman varaan.

-Katja-

Erään autistin arvio omasta ajamisestaan;
”Itse pitää tunnistaa omat kyvyt ja rajat. Mulle ajaminen on vaikeeta. Aiheutan vaaratilanteita...en osaa huomioida kokonaistilannetta liikenteessä, ennakointi on tosi vaikeeta, nopeuksien ja etäisyyksiin arviointi on hankalaa, on vaikee arvioida, miten oma toiminta vaikuttaa toisiin, kaistan valinnat tuottaa vaikeuksia (oon ajanut muutaman kerran vastaantulevien kaistalla), teen liian äkkinäisiä ratkaisuja...mutta työn takia mun pitää ajaa (onneks ei usein eikä pitkiä matkoja). Jos en vois ajaa autoo, en olis saanu työpaikkaa...siispä ajan lähinnä töissä ja puoliso hoitaa tuon puolen muuten...

Lähteet:
Lehti: Autismi 1/ 2009, 13,14



Mäkinen-Leivo Katja      

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti