perjantai 30. toukokuuta 2014

Simulaatio-oppimisympäristö hoitotyössä

Simulaatio- opetus tulee oppilaitoksessamme ajankohtaiseksi pian hankittavan ensimmäisen Nursing Annen myötä. Nukkea ohjataan SimPad-ohjausyksikön avulla ja se antaa mahdollisuudet muun muassa äänten auskultaatioon, puheääniin ja verenpaineen mittaukseen käsivarresta. Lisävarusteiden avulla saadaan opetusmahdollisuuksia lisättyä.

Joutsenen (2010) simulaatio-opetusta käsittelevän tutkimuksen mukaan hoitotyössä simulaatio- opetus nähtiin opiskelijoiden mahdollisuutena kehittää kriittistä ajatteluaan, päätöksentekotaitoja sekä teorian yhdistämistä käytäntöön. Simulaatio-opetusta pidettiin turvallisena oppimisympäristönä ja kaikki asiantuntijat olivat yksimielisiä siitä, että simulaatio-opetus tulisi liittää näyttävämmin opetussuunnitelmiin. Tällöin nähtiin tärkeänä, että kaikki opettajat sitoutuvat opetukseen. Vastaajat eivät pitäneet todennäköisenä, että simulaatio-opetus lisäisi potilasturvallisuutta.  Negatiivisina puolina nähtiin hankintahinnan kalleus. Tutkimustuloksista ilmeni, että simulaatio-opetuksen käyttömahdollisuuksista ei ollut tietoutta riittävästi. (Joutsen 2010.)

On mielenkiintoista todeta, ettei simulaatio-opetus välttämättä lisää potilasturvallisuutta, vaikka turvallisuusnäkökulma on esitetty yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä simulaatio-opetuksessa. Uskon, että simulaatio-opetus tuo uusia mahdollisuuksia kliinisen hoitotyön harjoitteluun ja lisää opiskelijoiden motivaatiota. Opiskelijoilta uusi oppimisympäristö edellyttää luovuutta, rohkeutta ja ”heittäytymistä” uudenlaiseen oppimisympäristöön. Opettajalta simulaatio- opetus edellyttää harjoittelun huolellista suunnittelua ja ohjaamista, selkeiden tavoitteiden asettamista sekä palautekeskustelua harjoitustilanteiden jälkeen.

Tästä linkistä voi katsoa Nursing Annen esittelyä:

Lähde:
Joutsen.S. 2010. Potilassimulaattori hoitotyön koulutuksessa.


Riitta Jylhä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti