perjantai 30. toukokuuta 2014

Elämyspedagogiikka ja osallistuva ohjaaja vanhustyössä

Elämyspedagogiikka oli kartassa sijoitettuna luovuudeltaan aktiivisuudeltaan ja yhteisöllisyydeltään suhteellisen kauas esittävästä opetuksesta, jota usein käytetään ja tämän takia päätin tutkia asiaa tarkemmin. 

HAMK:ssa on tehty aikaisemmin video miltä elämyspedagogiikka tuntui opiskelijoista.

Elämyspedagogiikassa käytetään myös muitakin taitoja ja opettajan rooli on olla itse passiivinen ja sivusta seuraava. Tämän tyyppinen opetus soveltuu hyvin perusopetukseen ja vaatii usein aikaa sen toteuttamiseen. Myös ryhmän toimiminen ja vuorovaikutustaidot kehittyvät ja varttuneemmilla opiskelijoilla oletetaan jo olevan nämä taidot. Opetuksesta saisi tietenkin vanhemmillekin oppilaille myönteisempää tällä mallilla, mutta kolmannen asteen resurssi kysymykset tulisivat tämän opetustyylin rajaamaan pitkälti ekskursio tyyppiseen malliin. Vanhusten kanssa taas aikaa löytyy enemmän ja tämän opetusmenetelmän sinne vieminen olisi kaikkia hyödyttävää.

Vanhustyössä on myös hauska osallistuvan ohjaajan opas.


Tarja Sario

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti