maanantai 17. maaliskuuta 2014

Kuinka opiskelijan vahvuuksia ja tuen tarpeita tunnistetaan oppilaitoksissa?


Oppiminen rakentuu ihmisen vahvuuksille. Nuorella saattaa olla vääristynyt minäkuva eikä hän tunnista vahvuuksiaan. Ohjaaja on suhteessa nuoreen auktoriteettisessa asemassa, jossa on valtavat mahdollisuudet aikaansaada tervettä itsetunnon ja itsetuntemuksen kehitystä nuoressa hänen matkallaan kohti sitä aikuisuutta, jonka nuori haluaa valita ja kohti hyvää tulevaisuutta. 

Vahvuuksia ja tuen tarvetta tunnistetaan testaamalla oppijan oppimista ja osaamista, mikä on paras tapa oppia? Miten voisin tukea oppimistaidoissa? Tuen tarve ilmenee monin eri tavoin. Syytä tukitoimien kartoittamiselle ja aloittamiselle ja nuoren toimintaan puuttumiselle ovat mm. syrjäänvetäytyminen, poissaolot, aggressiivinen käytös, alakuloisuus, kiusaaminen, päihteiden käyttö, opintojen viivästyminen ja muut huolta aiheuttavat syyt. 

Myös opiskelijasta saatavat ennakkotiedot kuten oppimäärien yksilöllistäminen ja niiden ajanmukaisuus ja paikkansapitävyys on tarkistettava. Tärkeää on nopea tuen tarpeeseen reagoiminen. Vahvuudet tunnistamalla ja tiedostamalla päästään vaikeuksista yli, oppija ymmärtää ettei kannata jäädä piehtaroimaan siihen mitä ei osaa, vaan keskittyä osaamiseensa. 

Opiskelijaa tuetaan vahvuuksien kautta, kannustamalla ja ohjaamalla oikealla hetkellä. Vahvuuksia tunnistetaan käyttämällä erilaisia opetusmenetelmiä monipuolisesti, antamalla oppijalle valinnan vapautta tehtävien suorittamisessa mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi integroimalla opetettavia aiheita toisiinsa saadaan oppijan vahvuudet käyttöön. 

Allu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti