perjantai 12. syyskuuta 2014

Pelioppiminen - Alina Mäkimartti

Pelin avulla oppiminen tuo pelaamisen innostavia ja motivoivia elementtejä oppimisen arkeen. Miksi olisi väsyttävää ja hankalaa kun voisi olla iloista ja hauskaa oppimista?
Gamification eli pelillistäminen tuo peleistä tuttuja toimintamalleja reaalimaailman toimintaan. Kyse ei siis ole yksittäisestä pelistä vaan esimerkiksi koulun näkökulmasta oppimisen rikastamisesta, oppijan motivoinnista, aktivoinnista ja opittavan sisällön palastelemisesta mielekkäiksi kokonaisuuksiksi pelillisin keinoin. Kyse on myös välineestä palkitsemiseen ja välittömän palautteen antoon.

Pelien on todettu kehittävän mm. oppijan silmä-käsi koordinaatioita, strategista ajattelua, sosiaalisia taitoja, lovuutta ja keskittymiskykyäkin. Opetus- ja kulttuuriministeriömme onkin hiljattain kutsunut pelialan osaajia kehittämään matematiikan opetussusältöjä yhdessä opetusalan ammattilaisten kanssa.
Pelien avulla voidaan oppimista myös henkilökohtaisittaa. Omassa tahdissa eteneminen ja pelistä välittömän palautteen saaminen edesauttavat oppimista.

Pelien ja pelaamisen käyttö ammatin opetuksessa auttaa ohjaajaa tuomaan oppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit helposti ymmärrettävästi ja selkeästi oppijoille. Esimerkiksi opetussuunnitelman arviointiperusteiden ja -kriteerien opettaminen itsearvioinnin perustaksi onnistuu myös lautapelin muodossa. Tämä on haastavaksi koettu aihe opettaa.

Puolesta ja vastaan

Pitääkö kaiken huvittaa? Ovatko opettajat koulussa vain viihdyttämässä? Kuinka tuoda pelioppimiseen viihdepelaamisesta puuttuva kärsivällisyyden ja epämukavuuden sietokykyä kasvattava tekijä? Onko pelioppiminen vain viihteellistämistä?
Kuinka vastata haasteeseen joka aiheutuu epätasa-arvoisesta saatavuudesta eri aineiden ja alojen välillä?

Miten työelämä ottaa vastaan pelioppimisen? Case: pintakäsittelyalan perustutkintoa suorittava oppija kertoo opiskelleensa korkeapaineruiskun käyttöä ainoastaan tietokonepelin avulla.

Lisätyn todellisuuden teknologia, mm. Google-lasit, avartavat pelioppimisen mahdollsuuksia ammatillisessa opetuksessa huimasti. Voisi sanoa että pian on vain mielikuvitus rajana.

- Mielestäni kaiken pelillisyyden ja jatkuvien ärsykkeiden maailmaan tarvitaan myös sitä, että välillä keskitytään yhteen asiaan kaikessa rauhassa ja hiljennytään, Tampereen yliopiston pelitutkija Janne Paavilainen sanoo.

Omat kokemukseni pelioppimisesta

Oma koulutukseni ja taitoni ei ole riittävä tietokonepelien suunnitteluun ja toetutukseen, siksi innostus aiheeseen sai kokeilemaan pelioppimista perinteisten lautapelien muodossa.
Kokemusteni perusteella heikoimmin mieleen jääväksi tiedoksi koetut aiheet opittiin parhaiten juuri valmistamalla itse oppimispelejä ryhmätyönä. Myös pelaamalla nämä perinteisesti tylsät aiheet kiinnostavat selvästi enemmän, opettaessani samaa aihetta luentomuotoisesti ja pelin avulla tulos on selkeä; peli oppimisvälineenä motivoi ja sitouttaa oppimiseen. Luennolta sännätään kiireesti tauolle kun vastaavasti pelitunnilta täytyy patistaa oppijoita pitämään taukoa. Vikahan saattaa olla myös opettajassa mutta vaikuttaisi siltä että pelaamalla oppiminen on kivaa!

Suosittelen:
DragonBox-algebra: https://itunes.apple.com/us/app/dragonbox+-algebra/id522069155?mt=8 
Minecraft: https://minecraft.net/ 
Be a Better Boss: https://www.youtube.com/watch?v=F_U7PT7d9G8
Työnhakupeli: http://www.tyonhakupeli.fi/

Lähteet:
http://www.ilonait.fi/web/pelioppiminen/
http://ek.fi/ajankohtaista/uutiset/2014/05/23/pelioppiminen-haastaa-perinteisen-osaamisen-kehittamisen/
http://www.tyonhakupeli.fi/
https://twitter.com/hashtag/pelioppiminen

http://yle.fi/uutiset/tulevaisuuden_koulusta_tulee_pelillisempi_ja_leikillisempi/7100412

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti