keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Kumuloituva ryhmä


Ihminen on oppinut kävelemään kahdella jalalla, hän on oppinut puhumaan ja olemaan sosiaalinen, hän keksi pyörän jne. Me haluamme oppia jos meille annetaan siihen mahdollisuus. Mielestäni edellinen on hyvä lähtökohta oppimisen ohjaamiseen.

Oppimisen ohjaamisen tarkoitus on saattaa yksilöt ja ryhmä sellaiseen tilanteeseen, että oppiminen yksilönä ja oppiminen ryhmässä on mahdollista. Tähän tarvitaan kykyä tunnistaa erilaiset ihmiset, osata yhdistää erilaisia ihmisten ominaisuuksia ja persoonia toimivaksi ja itse ajatteleviksi yksilöiksi, jotka osaavat hyödyntää toistensa osaamista ja vahvuuksia, sekä saadakseen kokonaisvaltaista oppimista yksilönä ja ryhmänä.

Kumuloituva ryhmä

Ensin luodaan kiinnostus aiheeseen, viritetään oppijat oppimaan aihetta, sitten annetaan heille aihe/ tehtävä, sekä aikaa ja sopiva ympäristö oppia. Alussa asiaa oppivat parit, sitten neljän hengen ryhmässä jne. ja loppujen lopuksi koko ryhmässä. Puhutaan kumuloituvasta oppimisesta. Tällaisessa menetelmässä oppimisen prosessi kohdistuu yksilöstä ryhmään ja ryhmästä kaikkien oppimiseen.
Kun tiedon kumuloituminen on valmis, voidaan puhua syväoppimisesta, jossa opiskelija on itse oivaltanut ja oppinut. Kumuloitumisessa opettajan rooli on olla ohjaajana, tilanteen tasalla olevana, suunnan näyttäjänä, innostajana, kannustajana.

Kun itse tekee, oppii ja oivaltaa samaan aikaa ja sitä syvempää oppiminen on. Mitä paremmin, liian vähäisiksi jäävät lähiopetuspäivät käytetään hyväksi / suunnitellaan, sitä paremmin oppijat oppivat. Lähipäivän suunnitteluun ja menetelmiin kannattaa panostaa! Lopullinen oppiminen tulee vasta kuukausien tai vuosien kuluessa.

Oppimista voi ja kannattaakin testata. Se on kuin opitun kertaamista, mikä taas antaa opettajalle tiedon oppimisen tasosta.



Matti Keinonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti