sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Yksilöllinen ohjaus - Kimmo Lindgren

Rakentavien alojen pienryhmän opettajana olen huomannut yksilöllisten ohjelmien suuren merkityksen. Opetussuunnitelmaan kirjataan vain keskeiset tavoitteet ja ideat, jotka mahdollistavat koulutusvaiheen kokonaisosaamisen, mutta toteutus muotoutuu kunkin opiskelijan tilanteen mukaan. Hyvän oppimisen ja osaamisen kriteerit ovat seuraavat: oppiminen on oppijan aktiivinen tiedon konstruointiprosessi; oppija valikoi ja tulkitsee informaatiota aikaisemman oppimansa ja odotustensa pohjalta; ymmärtäminen ja ajattelu ovat aina keskeisiä oppimisessa; tavoitteena on, että oppijalle syntyy omiksi ja tärkeiksi koettuja ongelmia, jotka ovat koulutuksen kannalta relevantteja. Oppiminen on aina konteksti- ja tilannesidonnaista; ihminen oppii jatkuvasti, myös koulutustilanteiden ulkopuolella.

Hyvän opettajuuden edellytys on taito luoda oppimisympäristöjä, jotka herättävät oppijassa kysymyksiä ja auttavat häntä konstruoimaan vastauksia ymmärtäen, mihin ollaan pyrkimässä. Oleellista opettajan toiminnassa on sekä opiskeltavan asian kannalta tärkeiden kysymysten virittäminen että opiskelijoiden ajattelu- ja ymmärtämisvalmiuksien harjaannuttaminen antamalla heille monipuolisia mahdollisuuksia saada palautetta toiminnastaan. Koulutuksen keskiöön nousee oppimaan oppimisen valmiuksien oppiminen. Näitä hyvän oppimisen ja osaamisen sekä opettajuuden kriteereitä olen pyrkinyt toteuttamaan omassa toiminnassani.

Lähteet:
 http://share.hamk.fi/aokk/~shelakorpi/ammattipeda/ammattipeda/ammattipeda9.htm https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18253/URN_NBN_fi_jyu-2007666.pdf?sequence=1


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti