sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Kirsi Valta-Makkonen ja Sari Selkälä : Mitä tarkoittaa pedagoginen saavutettavuus ja esteettömyys?

Tutustuminen erityisoppilaitoksen toimintaan ja pienryhmän erityisopetukseen antoi uusia näkökulmia opintokysymyksen käsittelyyn. Kiitos opintopiirille hyvin laaditusta välitehtävästä. Opintokysymyksen käsittely oli paitsi avartavaa, myös haastavaa. Mitä enemmän aiheeseen tutustuimme, sen ilmeisemmäksi kävi, että olemme paitsi tärkeän, myös kaikkia meitä tulevia opettajia koskevan asian äärellä. Eriasteiset oppimisvaikeudet ovat yleisiä kaikilla eri koulutusasteilla:

-        Ammattioppilaitoksissa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien lisäselvittelyn tarve noin kolmanneksella
-        Lukiokoulutuksessa lukivaikeutta noin 2–5 %
-        Kouluterveyskyselyn mukaan koettuja lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia ammattiopinnoissa ja lukiokoulutuksessa 22–23 %
-        Ammatillisessa aikuiskoulutuksessa arvio tuen tarpeesta useimmiten 6–10 %
-        Korkeakouluissa viidellä prosentilla todettu oppimisvaikeus
-        10–13 % opiskelijoista usein tai melko usein vaikeuksia oman alan lukemisessa tai kirjallisissa tehtävissä

Päädyimme käsittelemään aihetta tarinallisuuden keinoin. Kun itse näkee ja kokee, on myös helpompi ymmärtää. Hahmottamisvaikeuksista kärsivän 12-vuotiaan Anniinan tarinan kautta halusimme johdatella kuulijoita pohtimaan aihetta paitsi opettajan näkökulmasta, myös koko sen laajan verkoston, mikä toimivassa yhteistyössä tarvitaan. Tarinan kautta nousi myös selkeästi esille saavutettavuuden ja esteettömyyden tärkein sanoma: ”Asenne ratkaisee”. Lakien ja säädösten kautta ei voida koskaan saavuttaa pedagogista esteettömyyttä, ellei siihen löydy tahtoa ja asennetta.

Pedagogisen saavutettavuuden perustekijöitä ovat oppimisympäristö, jossa opiskelija tuntee olonsa turvalliseksi. Jokaisella on oikeus saada opetusta, oppia ja opiskella omien kykyjensä ja edellytystensä mukaisesti. Opetuksen tavoitteet määritellään niin, että ne vastaavat realistisesti yksilön taitoja. Oppimisympäristöjen saavutettavuus varmistaa kaikkien opiskelijoiden mahdollisuuden käyttää omaa oppimispotentiaaliaan ja edetä opiskelupolulla parhaalla mahdollisella tavalla. Jokaisella on oikeus maksuttoman perusopetuksen lisäksi oikeus saada kykyjensä ja tarpeidensa mukaista jatko-opetusta.

Keskeinen käsite pedagogisen saavutettavuuden ja esteettömyyden tarkastelussa on inklusiivisuus, jonka mukaan koulutuksellista tasa-arvoa edistetään luomalla kaikille sopivia oppimis- ja toimintaympäristöjä.

Inklusiivisuutta tukee käyttäjäkeskeinen suunnitteluperiaate - Design for all, universaldesign. Se tarkoittaa kaikille sopivaa suunnittelua, jossa otetaan huomioon ihmisten erilaisuus, sosiaalinen osallisuus ja tasa-arvoisuus. Tuloksena syntyvät tuotteet ottavat automaattisesti huomioon ihmisten kykyjen, taitojen, vaatimusten ja mieltymysten mahdollisen vaihtelun.

Esteettömyyden saavuttamiseksi opetuksessa on kiinnitettävä huomiota siihen, kuinka oppimiskokemukset syntyvät. Anniinan tarina oli loistava esimerkki siitä, miten paitsi keinojen ja välineiden, mutta ennen kaikkea myönteisen asenteen kautta esteettömyys  syntyy ja luo myönteisiä oppimiskokemuksia oppijan omien kykyjen ja taitojen mukaisesti.


Anniinan tarina katsottavissa:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti