torstai 4. kesäkuuta 2015

Sari Selkälä: Tutkiva oppiminen


Tutkiva oppiva
- ajattelutapa, ei pedagoginen menetelmä

Tutkivan oppimisen tavoitteena on ymmärtäminen, ilmiöiden selittäminen. Siinä oppiminen tapahtuu ongelmanratkaisujen kautta, omien ennakkokäsitysten tietoisena pohtimisena ja käytännön yhdistämisenä teoriaan. Pohjana on arkitiedon kautta peilata opittavaa teoriatietoon ja synnyttää uutta tietoa. Taustalla on ajatus siitä, että aikaisemmin luodun tiedon ymmärtäminen on psykologisella tasolla olennaisesti samanlainen prosessi kuin uuden tiedon luominen. Tutkivan oppimisen prosessissa oppimisryhmä tai –yhteisö käyttää tieteellisille tutkimusryhmille tai asiantuntijaorganisaatioille tyypillisiä tiedonrakentamisen käytäntöjä. Oppiminen on ongelmanratkaisua, vuorovaikutusta ja yhteisöllistä tiedon rakentamista. Tutkivan oppimisen ydin lähtee ajatuksesta, että ryhmä on älykkäämpi kuin yksilöt yksin.
Tutkivassa oppimisessa tärkeää on oppimista tukeva kontekstin luominen eli käsiteltävät asiat kytketään merkityksellisiin ongelmiin tai tieteellisessä tutkimuksessa tieteenalan keskeisiin periaatteisiin, oppimisyhteisön muodostumista tuetaan aktiivisesti sekä oppimiselle suunnitellaan ja asetetaan yhteiset tavoitteet. Tutkivan oppimisen mallissa teoria ei aukene ilman käytäntöä, mutta käytäntö ei uusiudu ilman sitä tukevaa teoriaa. Tutkivaa oppimista voi kuvata prosessiksi tai kehäksi, jossa tietyt prosessit seuraavat toisiaan ja ohjaavat kohti syvää oppimista ja ennen kaikkea ilmiöiden ymmärtämistä.
Ongelmien asettamisella on keskeinen rooli tutkivan oppimisen prosessissa. Ongelmat rakentuvat usein luontevasti opiskelijoiden aikaisemman ja uuden tiedon välisestä ristiriidasta tai haasteesta. Ongelmien asettelun kautta rakentuu yhdessä uutta, aihetta syventävää tietoa. Tutkiva oppiminen kumpuaa ongelmasta, joka halutaan ratkaista. Prosessissa pienempien ongelmien ja haasteiden kautta vastataan asteittain suuriin ja vaikeisiin kysymyksiin ja luodaan yhdessä uutta tietoa käsiteltävästä aiheesta tai asetetusta tutkimusongelmasta.

Keskeisiä käsitteitä: konteksti, ongelman asettaminen, yhteisöllisyys, kriittinen arviointi, tiedonjakaminen, jaettu asiantuntijuus. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti