tiistai 17. maaliskuuta 2015

Charlotta Ylimys ja Manchula Mohanathas: MESTARI – KISÄLLI OPPIMISMENETELMÄNÄ

Saimme aiheeksemme erittäin käytännönläheisen aiheen Mestari ja kisälli. Päätimmekin lähteä pohtimaan aihetta omien kokemuksiemme pohjalta erittäin käytännönläheisesti.
Manchulan kokemukset olivat Intiasta, jossa mestari kisälli mallia käytetään opetellessa kädentaitoja ”isältä pojalle” – tyyliin.

Omat kokemukseni ovat ravintola-alalta, jossa olen työskennellyt esimiehenä jo toistakymmentä vuotta. Alallamme mestari-kisälli mallia käytetään erittäin usein ja monissa yhteyksissä. Taitojahan opitaan pääasiassa tekemällä. Taidot kehittyvät tekemällä käyttännön työtä oppilaitoksessa, jossa oppitaan ammatissa tarvittavien taitojen perusteita. Työpaikalla, jossa oppitaan työrutiinit ja työkulttuuri. Työssä myös oppii itse tekemällä ja toimintaansa tarkkailemalla. Työtehtävissä oppii myös kokeneiden ammattilaisten kokemuksen kautta ja oppiminen nopeutuu kokeneen henkilön opastuksella ja ohjauksessa. Näin myös mestarin hiljainen tieto siirtyy varmimmin oppijalle, kisällille.

Omalla alallani lähes kaikilla pitkään alalla olleilla on suojatti, joka on kulkenut osan aikaa mukana erilaisiisa työtehtävissä. Kerroin esimerkin blokkari Mikosta, joka oli aikoinaan huonoin astiankerääjä ikinä. Mutta jo silloin näin hänessä potentiaalia, ja kerran löysin hänet kesken kiireistä yökerhoaikaa “juttelemassa asiakkaille”. Nopeasti minulle kuitenkin selvisi, että hän yrittää saada asiakkaat takaisin tiskille ostamaan lisää juomaa. Siitä lähtien Mikko on kulkenut mukanani erilaisissa työpaikoissa. Olen hänelle ikään  kuin valmentaja, johon voi aina tukeutua työsasioissa. Tänä päivänä hän omistaa useita ravintoloita.

Miten oppipoika-mestarimallin taidon tai ammatin osaaminen ja siihen liittyvä tiedonsiirto tapahtuu nykyopetuksessa?

Ammattikoulujen ja  ammattikorkeakoulujen opetussuunitelmissa on oleellisena osana työssäoppimisjakso eli työharjoittelujakso ja opisekijoiden yrityksille toteuttamat projektit.

Oppisopimuskoulutuksessa työssäoppiminen tapahtuu ydinympäristössä, kokeneiden työntekijöiden opastamana aidoissa työskentelyolosuhteissa. Ja lopuksi tulevissa työpaikoissa uusien työntekijöiden perehdytyksessä.


Taitojen opetuksen periaatteet (Jarvis 2003).




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti