tiistai 17. maaliskuuta 2015

Marika Moilanen: AMMATIN OPETTAMINEN - INTEGRATIIVISTA PEDAGOGIIKKAA PARHAIMMILLAAN!

Integratiivisen pedagogiikan mukaan oppimisprosessi muodostuu kolmesta eri osa-alueesta:  teoreettisesta, käytännöllisestä ja itsesäätelytiedosta. Asiantuntijuuden saavuttamisessa näiden kaikkien kolmen tulee olla vuorovaikutuksessa keskenään. Lisäksi sosiokulttuurinen tieto on vahvasti kytköksissä näihin kolmeen osa-alueeseen.

Ammattikouluissa integratiivisen pedagogiikan toteutuminen on luontevaa, sillä kaikki teoria-opiskelu on kytköksissä työelämässä tarvittaviin taitoihin. Monipuoliset oppimisympäristöt käytännön työelämässä, projekteissa, moniammatillisissa tiimeissä ja kouluympäristössä vahvistavat ammattiosaamista ja elinikäistä oppimista. Ammattikorkeakouluissa teoriatieto saattaa helpommin jäädä irralliseksi, vaikka sielläkin pyrkimys olisi siihen, että teoriatieto olisi yhteydessä käytäntöön.

Case: Saliruoanvalmistus näyttönä (Ravintola-alan 2. vuosikurssin asiakaspalvelulinja)


Opiskelijan a la carte- osaamiseen kuuluu työssäoppimisen lisäksi koulussa suoritettava näyttö saliruoanvalmistuksesta. Saliruanvalmistusta on mm. liekittäminen eli flambeeraus tai ruoan paloittelu eli transeeraus. Opiskelijan tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa tarjoilun kulku alusta loppuun saakka. Tilaisuus toteutetaan pienryhmittäin luokkahuoneessa, jonne opiskelijaryhmä rakentaa ravintolatilan. Suunnittelussa on otettava huomioon tilaisuuden luonne, tarjoiltavat juomat (viinit), tarjoilutapa, kattaminen, saliruoanvalmistuksessa tarvittavat laitteet ja välineet ja yhteistyö keittiön kanssa tarvittavien raaka-aineiden osalta. Näyttö toteutetaan 4-5 hengen ryhmissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti