tiistai 17. maaliskuuta 2015

Minna Korpela-Koskinen, Jukka Lehtinen: UUDISTAVA OPPIMINEN JA ERILAISET OPPIMISTYYLIT

Oppituntimme tarkoituksena oli perehdyttää opiskelijakollegamme amerikkalaisen sosiologin ja kasvatustieteiden tutkijan Jack Mezirowin (1923 - 2014) kehittämään transformatiivisen eli uudistavan oppimisen (transformative learning) teoriaan. Oppituntimme aikana pyrimme avaamaan ja tuomaan tätä teoriaa lähemmäs käytäntöä ja liittämään se arkipäiväiseen ympäristöömme – luontoon ja tässä blogissamme tarkoituksenamme on keskittyä enemmän itse teoriaan.  

Mezirowin (Mezirow et al., 1998, 17) mukaan oppimisessa on keskeistä merkityksen antaminen. Tällä hän tarkoittaa yksilön kokemusten ymmärtämistä ja tulkintaa. Käyttämällä tulkintaa päätöksenteon tai toiminnan ohjaajana, merkityksen antaminen muuttuu oppimiseksi. Oppiminen voidaankin nähdä Mezirowin mukaan prosessina, jossa aikaisempi merkitys tulkitaan uudelleen tai sen tulkintaa arvioidaan uudelleen niin, että syntyy uusi tulkinta, joka ohjaa tulevaa toimintaa tai asioihin liittyvää ymmärrystä tai niiden arvoa.

Mezirowin teoria määrittelee kaksi merkityksenannon ulottuvuutta, jotka eroavat toisistaan. Merkitysskeemalla tarkoitetaan toisiinsa liittyviä odotustottumuksia tai tiedostamattomia tulkintasääntöjä sekä itsestään selviä toimintoja, jäsennyksiä tai osallistumiskykyä. Näitä ovat mm. erilaiset toisiaan seuraavat tapahtumat sekä  jos-niin ja syy-vaikutussuhteet. (Mezirow et al., 1998, 18) Opetustunnissamme yksilön tapa tulkita metsää ja luontoa on tällainen merkitysskeema.

Merkitysperspektiivi on yksilön henkilökohtainen viitekehys, joka omaksutaan sosiokulttuurisesti jo lapsuudesta lähtien.  Se voidaan oppia sekä tahattomasti tai tarkoituksenmukaisesti. Merkitysperspektiivi on tietty olettamuskokonaisuus, johon uudet kokemukset sulautetaan muokkaamaan kokemuksia tulkinnan kautta.  Merkitysperspektiivi tarjoaa yksilölle periaatteet tulkinnan soveltamiseen ja ohjaa näin oppimista. (Mezirow et al., 1998, 18-20). Omassa esimerkissämme yksilön olettamukset metsää ja luontoa kohtaan ovat tällaisia merkistysperspektiivejä.

Merkitysperspektiiveihin saattaa kuitenkin liittyä erilaisia vääristymiä, jotka ovat saattaneet syntyä kun tietoa, näkökulmia tai asenteita omaksutaan kritiikittömästi.  Aikuisuus on yleensä aikaa, jolloin voimme Mezirowin mukaan uudelleen arvioida näitä kriittisen reflektion avulla. Tämä on kolmas Mezirowin teoriaan liittyvä käsite. Merkitysperspektiivi voi siis muuttua, kun yksilö reflektoi havaitun poikkeaman. Muutos voi tapahtua myös jonkun ulkoisen laukaisevan tapahtuman tai dilemman seurauksena (keskustelu, kirjan lukeminen, avioero, sairastuminen jne.). Omien lähtökohtien reflektointi ja muutos merkitysperspektiivissä on avain uudistavaan oppimiseen. (Mezirow et al., 1998, 28-35)

Käsittelimme oppitunnillamme myös erilaisten oppimistyylien vaikutusta oppimiseen. Esittelimme VAK-oppimistyylimallin, joka sisältyy yhtenä osana Dunn&Dunn oppimistyylimalliin, jota australialainen Neil Fleming on työstänyt eteenpäin. Tämä oppimistyylimalli perustuu yksilöllisiin taipumuksiin vastaanottaa, käsitellä ja palauttaa mieliin tietoa.

Visuaaliselle oppijalle kuvien näkeminen on tärkeää, lisäksi taulukot ja yksityiskohdat ovat merkittävässä roolissa. Auditiivisessa eli kuulohavaintoihin perustuvassa oppimisessa kuulo ja ääni ovat avainasemassa. Pienryhmä, rytmi tai musiikki helpottaa myös oppimista. Kinesteettinen oppija on fyysisesti suuntautunut, jolloin havaintoesitykset, mallit ja tunnustelu auttavat oppimista. Kokovartalon liikkeellä ja pantomiimilla on positiivinen vaikutus oppimiseen. Taktillinen oppija tarvitsee käsiliikkeitä oppiakseen jolloin lihasmuisti aktivoituu. Hyviä esimerkkejä käsillä tekemisestä on kirjoittaminen, piirtäminen sekä mallien rakentaminen. (Coffield, 2004,57-58, Prashnig, 2000, 191)

Sekä Mezirowin teoria että VAK-oppimistyylimalli korostavat oppijoiden yksilöllisyyttä – yksilöllistä merkitysperspektiivin muuttumista, yksilöllistä tapaa vastaanottaa ja käsitellä tietoa.  Opetuksessamme meidän tulisi huomioida erilaiset oppijat, mutta kuinka se on mahdollista toteuttaa suuremmissa, useamman kymmenen oppijan ryhmissä?   

Lähteet:
Mezirow J. et al., Uudistava oppiminen, Helsingin yliopiston ja Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus,  1998, 17-37.
Coffield F.,  Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review 2004, 57-58.
Prashnig. B., Erilaisuuden voima. Opetustyylit ja oppiminen. 2000, 191.

Minna Korpela-Koskinen, Jukka Lehtinen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti