tiistai 17. maaliskuuta 2015

Seppo Juntto: Projetioppimisen hyödyntäminen työssämme

1.      Muuttosiivous on tarkkaan määritelty projekti

Hankkeeksi otimme TTS:n Järvenpään  Puu ja Sisustus –osaston muuttosiivouksen rojektioppimisena, jossa oppiminen on ongelmakeskeistä ja yhteistoiminnallista oppimista yhdistävä opiskelumuoto. Asiakkaamme TTS Puu ja Sisustukselle hyväksytetään  budjetti ja  aikataulu.

Lopputuotokseksi on määritelty seuraavan vuokralaisen toiveiden mukainen laatu, jolloin suunnitelmallinen yhteistyö tulevan vuokralaisen , isännöitsijän ja TTS -tilaajan kanssa  on tärkeää. Selkeä työnjako tekijöiden kesken välitavoitteineen on tärkeää, koska työ tehdään eri paikkakunnalla, missä oppimisympäristömme normaalisti on.

2.      Tiedon hankinta

Kiinteistöpalvelun perustutkinnon yhtenä osana on siivouksen teorian hallinta. Oppijat ovat tutustuneet siivoustyön perusteisiin, menetelmiin , aineisiin, koneisiin  ja välineisiin. Laadun ja työn mitoitusta on myös harjoiteltu. Tekeminen on ollut vielä koneiden ja välineiden kokeiluasteella. Projektityössä tarvitaan nostolaitteita.  Kokeneemmat, käyttöön kouliintuneet oppijat harjoituttavat teoriaa ja hieman käytäntöäkin koottaviin telineisiin ja saksinosturiin. Kouluttaja ohjaa oppijoita pölyntorjunnan ja haitta-aineiden huomioimiseen iltapäivällä. Seuraavina päivinä laaditaan alustava suunnitelma hankkeesta TTS - intranetin tietojen  ja piirustusten perusteella.

3.      Tiedon ja käytännön yhdistäminen

Tarkennetaan suunnitelma seuraavasti: Suoritetaan lähtökohdan määrittely eli oppijat tutustuvat käytännössä kohteeseen ja tarkentavat tietojaan aikataulusta ja toivotusta laadusta kartoittamalla paikallaolijoiden ja asiakkaan edustajien tarpeet.

He selvittävät itselleen myös tärkeät asiat: sosiaalitilat, ruokailumahdollisuudet, työturvallisuusasiat.
Lopullinen suunnitelma koostuu seuraavista asioista:

Työsuoritusten määrittely
Pölyn poisto seiniltä ja ”ulokkeilta”,
Lattian pesut työsalista
Hankinnat   
Tarvittavat koneet ja laitteet
Aineet ja välineet
Työturvallisuustarvikkeet
Organisointi     Aikatauluarvio ja työajat
Kuljetukset Ruokailut
Organisaatio, työnjako osallistujien kesken

Tavoitteet        Laatu ja sen varmistus
   Kustannukset
   Oppiminen ja ammattitaitovaatimusten ja yhteistoiminnan oppimistavoitteiden määritys
   Tavoitteiden check –pointit

Muut asiat, työturvallisuusvastuut ja työssäoppimissopimus ovat suunnitelmassa tärkeässä osassa. Tiedot päivitetään aiempaan suunnitelmaan, tehdään johtopäätökset ja tehdään esitys asiakkaalle.


4.      Työsuoritus

Asiakas hyväksyi suunnitelman ja muuttosiivous on aloitettu 9.3.2015 ja aikataulun mukaisesti työn valmistumisen takaraja on 27.3.2015. Ensimmäinen check-point on tiistaina 17.3. Siinä tarkastellaan työstä aistinvaraisesti laatua ja aikataulua.  Oppimisessa tavoitellaan  ensisijaisesti asiakaslähtöisten kiinteistöpalvelujen tuottamisen ammattitaitovaatimusten hallintaa. Ryhmäytymistä, ”Elämä on joukkuepeliä ”–filosofiaa  so. toisten huomioimista niin työssä kuin turvallisuudessakin, tarkastellaan yhteistoiminnallisen oppimisen näkökulmasta. 

5.      Arviointi

Arviointimenetelminä yhteistyön toimivuudesta ovat  itsearviointi ja vertaisarviointi.

6.      Oma oppiminen

Otin  luennosta huomioon tähän tapahtumaan enemmän oppimisen tavoitteita ja niiden suunnittelun.

Tietysti arvioimme oppimisen toteutumisen, kiitos Jarin ryhmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti