lauantai 8. marraskuuta 2014

OPISKELIJAN ERITYINEN TUKI JA OHJAUS - HAMK

 

10.2.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin HAMK :ssa Hämeenlinnassa.

  

Alkuperäinen luennoitsijavieraamme Anu Raudasoja HAMK:sta oli estynyt ja hänene sijastaan erityisopetusasiaa meille tuli avaamaan Liisa Rentola.


Ennakkotehtäväksi olimme saaneet tutustua Anun verkkomateriaaliin "erilaisille oppijoille erilaista opetusta" jonka pohjalta teimme päivän aluksi lähtötasokartoituksen. Tämä oli hyvin perinteinen paperille vastattava yhdeksän kysymyksen yksilötentti :) Vastaukset purettiin keskustelemalla ja vieruskaveri "tarkasti" tentin.

Pari kiteyttävää otetta Liisan puheesta:
"Erityisessä ohjauksessa ja tuessa on kyse siitä, että erilaiset oppijat pääsevät yhteiseen tavoitteeseen -mahdollisesti eri tavoilla"

"Kokonaisvaltainen ohjaus ja tuki kattaa kasvun ja kehityksen tuen, opiskelun ja oppimisen ohjauksen tuen sekä ammatillisen suuntautumisen ohjauksen ja tuen"

"HOPS ja opintojen suunnittelu vähentää opintojen keskeytyksiä"


  • paljon keskusteltiin HOPS-aiheesta, eri käytänteistä eri aloilla
  • palautteen antamisen tärkeydestä puhuttiin myös -PALAUTE MOTIVOI OPISKELIJAA
  • HOJKS ja erilaiset opiskelijoiden tukimuodot olivat myös aiheena......opetusjärjestelyt, opiskelijahuolto, tukiopetus, apuopettajat, opintojen järjestelytoimet eri tahtiin eteneville oppijoille
    • Liisa korosti että HOJKS -ssa pitää olla hyvin perusteltuna syyt, minkä takia opetus annetaan erityisopetuksena
    • salassapitovelvollisuudesta käytiin keskustelua
  • TOKKA kortit voi ottaa avuksi, niissä on selvitetty erityistä tukea tarvitsevien luonnetta ja opettajan toimia
  • usein hyvä keino on toiminnallinen oppiminen -laajennettu työssäoppiminen..ei paikallaan istumista tai luentoja

                                          Markku toiminnallisen oppimisen maailmassa.

Linkki Liisan 2erityinen tuki ja ohjaus" -materiaaliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti