lauantai 8. marraskuuta 2014

OPISKELIJAN ERITYINEN TUKI JA OHJAUS -Luksia

 

11.2.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin LUKSIA:ssa Länsi-Uudenmaan aiukuisopistossa Nummelassa.

  

Opintopiirimme Luksian porukka järjesti hienon vierailupäivän oppilaitokseen.

Alkuun Luksian kehityspäällikkö Anders Starck kertoi oppilaitoksen koulutusaloista, toiminta-ajatuksesta, visioista ja arvoista (asiakaskeskeisyys, ammattitaitoisuus, avoimuus).

Opiskeluvalmentaja Tiina Parviainen kertoi opiskelijoiden ohjaustavoista Luksian aikuiskoulutuksessa. Luksiassa kouluttaja ottaa yhteyttä opiskeluvalmentajaan, jos opiskelijalla alkaa ilmetä vaikeuksia (poissaolot, tekemättömät tehtävät...)
Tehdään mahdollisesti erilaisia testejä opiskelijalle joiden pohjalta oppilaitos tekee lausunnon (erityisen tuen päätös). Kouluttaja voi antaa sopivia menetelmiä opiskelun tueksi.
Luksiassa on saatavilla erilaisia valmennuspaketteja opiskelijoille mm opiskelutekniikoista ja  työnhakutaidoista.


  • keskusteltiin erilaisista testeistä ja kokeiltiinkin joitakin (Niilo Mäki -instituutin)
  • Helsingin Seudun Erilaiset Oppijat -testit ovat suuntaa antavia nopeahkoja testejä joiden perusteella voi suositella varsinaisten testien tekemistä
  • "testejä tehdään, jotta opiskelijat saavat tietoa omasta osaamisestaan"
  • "laki ei suoraan velvoita erityiseen tukeen aikuiskoulutuksessa"
Opettajan tulisi käyttää laajaa kirjoa erilaisia menetelmiä, jotta erilaiset oppijat oppivat. Opettaja ei saisi siirtää omaa opiskelijataustaansa opetustyöhön.
Taitava kouluttaja ohjaa automaattisesti eri menetelmillä ja mukauttaen!
  • "mitä enemmän yhteistoiminnallista opetusta käytetään -sitä enemmän opiskelijat osaavat toimia sosiaalisesti ja yhdessä"

                                          Opiskeluvalmentaja Tiina Parviainen



Kahvittelemassa käytiin opiskelijoiden ylläpitämässä kahvilassa, jonka jälkeen erityisopetuksesta tuli hiukan juttelemaan vielä Luksian erityisopetuksesta vastaava Mirja Usenius assistenttinaan Sari Koski.

Erityisopetuksen toimenpiteitä ovat lähtötilanteen kartoitus (ennakkotietojen kerääminen tulevista opiskelijoista), opintojen suunnitelman teko ja seuranta.

Erityisopetuksen keskeiset periaatteet:

  • opiskelijalähtöisyys, tarvelähtöisyys
  • elämänkaariperiaate
  • kuntoutus: auttaa opiskelijaa osallistumaan oman elämänsä suunnitteluun
  • perhe on voimavara!
 Opetusmenetelmiä ja -järjestelyjä Luksiassa:
  • kaksi opettajaa -käytetään paljon
  • työhön integroitu teoria
  • ATTO -aineet
  • tekemällä oppiminen
"Heti opintojen alussa kun opiskelija tulee ensimmäistä kertaa -on tärkeää että hän onnistuu jossain ja saa jostakin positiivista hyvää palautetta!"

                                          Mirja Usenius



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti