sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Oppimisen ohjaaminen - Hannele Sarén

Oppimisen ohjaaminen on opettajan työn keskeinen osa. Opettaja ei enää ole tietoa oppijoiden päähän kaatava henkilö vaan oppijan oppimista ohjaava ja tukeva henkilö. Tämä vaatii opettajalta enemmän, myös omien tietojen ja taitojen jatkuva päivittäminen kuuluu opettajan ammattitaitoon. Oppijat osaavat käyttää erilaisia oppimismetodeja ja apuvälineitä hyödykseen. Esimerkiksi tietokoneen ja hakukoneiden käyttö on varsinkin nuorille oppijoille jokapäiväistä toimintaa.

Oma oppilaitokseni Finnair Flight Academy on siinä mielessä erittäin etuoikeutettu, että meillä on mahdollisuus opetella uusia tapoja opettaa ja oppia. Toisaalta meidän oppijat ja oppimisympäristöt ovat haasteellisia. Meillä tarve oppimisen ohjaamiseen on lähinnä siksi, koska oppijat eivät välttämättä oman kulttuuritaustansa takia ole tottuneet opetusmetodeihin, mitä me Suomessa käytämme. Esimerkiksi aasialaisille ryhmätyöskentely oppitunnilla on vieras asia. Tiedon tuottaminen muiden oppilaiden käyttöön on outoa ja varsinkin toisten oppijoiden töiden arvioiminen on vierasta ja se koetaan loukkaavana.

Osaltaan samasta asiasta on kyse, kun oppijat arvioivat omaa tekemistään tai jos heiltä kysytään onko asiassa jotakin, mitä he eivät ymmärrä. Heille on vierasta sanoa tai näyttää osaamattomuutensa. Tämä vaatii opettajalta aktiivista seuraamista ja erilaisten opetusmetodien käyttämistä, jotta mahdollisimman moni kokoisi oppivansa. Mielestäni erilaisten opetusmetodien käyttö on oppimisen ohjaamista jo sinänsä.

Itse olen kokenut hyväksi käyttää kyselytekniikkaa mahdollisimman paljon. Näin saan oppijoista kuvan, mitä he ymmärtävät ja kuinka he osaavat soveltaa opittua tietoa. Näin saan myös opettajana tiedon, mikä asia vaatii vielä korostamista tai lisäkouluttamista.   


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti