perjantai 14. marraskuuta 2014

Oppimisen ohjaaminen - Heli Halonen

                                                            

  
DRAAMAKASVATUS TURVALLISUUSALAN PERUSTUTKINNON OPETUKSESSA


Turvallisuusalan ammattiin kuuluu olennaisena osana kyky tomia erilaisten ihmisten kanssa hyvin monenlaisissa, yllättävissä ja uhkaavissakin, tilanteissa. Näiden tilanteiden harjoittelemiseen on oppilaitosympäristössä harmillisen vähän aitoja mahdollisuuksia.
Turvallisuusalan koulutuksissa käytetäänkin hyvin paljon harjoitteita, joissa opiskelijat asettuvat tulevien työtehtävien mukaisiin erilaisiin rooleihin ja toimivat niissä kuvitteellisen tilanteen edellyttämällä tavalla.

En ole itse turvallisuusalan opettajana kuitenkaan koskaan kuullut käytettävän näissä yhteyksissä ilmaisua draamakasvatus. Kuten en ole kuullut sitä käytettävän myöskään niissä rooleihin asettumista hyödyntävissä turvallisuusalan koulutuksissa, joissa olen itse ollut opiskelijana mukana. Uskon, että opettajan draamakasvatukseen perehtyminen ja sen erilaisten tekniikoiden opettelu toisi parempia oppimiskokemuksia näihin jo jollakin tavalla käytössä oleviin rooliharjoituksiin. Varsinkin nuorilla opiskelijoilla on usein haasteita uskaltaa osallistua harjoitukseen, jossa joutuu esiintymään. Järjestelmällisemmät toimintamallit näihin roolipeleihin toisivat opiskelijoille selkeämmiksi harjoituksen kulun ja tavoitteet sekä myös harjoituksen hyödyllisyyden arvioinnin.

Pedagogisessa draamassa oppiminen lähtee yksilön konkreettisesta, omakohtaisesta kokemuksesta draamaprosessissa. Tämä kokemus on siäistetty, ymmärretty ja se sisältää merkitysken tai tulkinnan ja täten tuottaa syvempää oppimista kuin vaikkapa aiheen luennointi. Draamassa opettaja ja osallituja hyväksyvät kuvitteellisen todellisuuden kehykseksi ydinteemalle, jota halutaan käsitellä. opettajan tehtävänä on rakentaa toiminta teatterilliseen muotoon siten, että voi syntyä pedagogista draamaa. Pedagogisessa draamassa oppiminen muistuttaa sekä ulkoisesti että sisäisesti paljon enemmän todellisia työ- ja työssäoppimsien tilanteita kuin muissa opetuksen muodoissa. Erityisesti tämä on kiintoisaa ihmistyön alalla, jonka työtilanteet ovat tosiasiassa välitöntä vuorovaikutusta hyvin käytännöllisissä tilanteissa. (Helander 2002, 9-11.)


Helander, J. 2002. Draamakasvatus – Onnistumisen pedagogiikkaa. Hämeen ammattikorkeakoulu: Hämeenlinna.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti