perjantai 14. marraskuuta 2014

Oppimisen ohjaaminen - Pentti Sallinen


Elokuussa juuri ennen koulun alkua meillä oli veso-päivän aiheena yksilölliset opintopolut. Päivän tarkoituksena oli kertoa opiskelijan jatkossa valitsema oma opintopolun kulku koulutuksen eri vaiheissa. Polkuja olisi kuusi: hitaampaan tahtiin etenevät, erityisen tuen, kahden tutkinnon, yritysyhteistyönpolku, nopeapolku ja muut opintopolut kaikki eri vaihtoehtoehdot miten edetä opiskelussa yksilöllisesti.
Aikaisemmin opettajaopinnoissa meidän ryhmällä oli aiheena projektioppiminen ja sen sovellutukset. Oppimiseen liittyen aloin pohtia voisiko kyseinen oppimistapa soveltua yksilölliseen opintopolkuun eri vaiheissa opintoja.
Opettajan rooli korostuu oppimisen ohjaajana ja tavoitteiden selkeyttäjänä.
Myös opintojen seuranta yksilötasolla vaatii opettajalta kokonaisuuden hallintaa ja vuorovaikutustaitoja  kun keskustelu oppilaan kanssa etenee.
Se miten opettaja osaa käyttää erilaisia pedagogisia malleja vaikuttaa oppilaan motivoitumiseen opiskeluun ja tavoitteisiin.
Tietyin välein tapahtuvat välikeskustelut ongelmien ratkaisemiseksi voisi vahvistaa oppilaan omaa itsetuntoa sekä itseluottamusta opintopolulla edetessä.
Opettajan tehtävänä projektioppimisessa on luoda motivoiva ja kannustava oppimisympäristö. Jossa oppilaan oma ajattelu ja vastuun hallinta kehittyy.
Projektioppiminen soveltuu ongelmalähtöisen oppimiseen jossa opettajan rooli on enemmänkin vuorovaikutteinen. Opettaja on oppimisen organisoija ja tiedon välittäjänä oppilaalle.
Opettajien valmiuksia käyttää projektioppimista voivat vaihdella oppilaitoksittain. Se aiheuttaa projektioppimisen käytölle rajoituksia oppimismallina.
Uusien oppimisen mallien hallintaa ja oppilaan ohjaamisen malleja tulee harkita jatkossa. Niin että löytyisi toimivat toimintamallit oppimisen tueksi tulevaisuudessa.
Lähde Eteläpelto,A & Rasku- Puttonen,H 1999.Projetioppimisen haasteet ja mahdollisuudet.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti