sunnuntai 26. tammikuuta 2014

5. oppimiskysymys oli MITEN OPITAAN JA OPETETAAN SIMULAATION AVULLA?

 

17.1.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin HAMK :ssa Hämeenlinnassa.

 

Jukka esitteli ensin PP-esitys tukenaan mitä simulaatio, simulaattori ja simulointi termeinä tarkoittavat (simulaattorikouluttajan käsikirja).


Ensimmäinen simulaattori 1860 oli poolosimulaattori...pelaaja tynnyrin päälle ja poolomaila käteen :)
Jukka puhui simulaatiomallin hyödyistä kouluttajan näkökulmasta joista yksi tärkeimmistä on ehkä riskittömyys. Esille tuli myös hyötyjä organisaatiolle mm. kustannustehokkuus (vahingot, polttoaineet, varaosat...).
Opiskelijan hyötyjä simulaatiomallissa on mm. tadon oppiminen entistä aiemmin, motivaation parantuminen ja työssäoppimispaikalle siirtymisen paremmat valmiudet.

Opeopiskelijaporukasta heiteltiin erilaisia esimerkkejä eri aloilla käytössä olevista simulaatioista. Valvomosimulaattori turvallisuusalalla, lentosimulaattori, lypsysimulaattori, metsäkone jne...



Leena halusi tietää miten opettaja opettaa simulaatiomallissa? Jukan mukaan harjoitteiden luomiseen menee aikaa paljon. Tehtävät ja kysymykset tulee miettiä hyvin tarkasti. Esille tuli myös että virtuaaliympäristö saattaa aiheuttaa joillakin pahoivointia (simulaattorisairautta). Tähän voi vaikuttaa siedätyshoidoin. Myös on uusia simulaattoreita joissa pahoinvointia ei välttämättä koeta.

Jukalla on metsäpuolen koulutuksessa käytössä yhdeksän simulaattoria. Ensin opiskelijat oppivat simulaattorilla liikkeet ja suunnat, alkeista pitää lähteä koska kaikille ei välttämättä vasen ja oikeakaan ole vielä itsestään selvää. Myöhemmin opiskelijat siirtyvät aidolle oikealle työmaalle.

Lopuksi Jukka esitteli koulutuksensa perusrakennetta. Simulaattorikoulutuksen suunnittelu, menetelmät ja toteutus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti