sunnuntai 26. tammikuuta 2014

4. oppimiskysymys oli MITÄ ON PROJEKTIOPPIMINEN?

 

17.1.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin HAMK :ssa Hämeenlinnassa.

 

Pentti ja Tomi esittelivät PowerPoint tukenaan mitä projektioppiminen on ja rinnalla viittasivat Tomin 2D-verkostokoulutuscaseen (kuinka siinä projektioppimista toteutetaan).

PP -esityksessä oli kivasti määritely alussa, millainen on laadukas oppimisympäristö.
Tomi esitteli opiskelijoidensa seminaaria varten tuottaman lopputyön. Sitten juteltiin projektityökaluista (My Project, StarBrix, Gantt-kaavio, Pert-kaavio) ja pari selvitti projektin oppimisen vaiheita sekä projektioppimisen käyttämistä yrittäjämäisesti (kts PP-esitys).

Lopuksi tehtiin ryhmätehtäviä muutamasas ryhmässä, pohdittiin millaisia voivat olla projektin epäonnistumisen sudenkuopat? Tässä pohdinnan tulosta:
  • projektiin sitoutuminen/ osallistuminen
  • pakotettu osallistuminen ei motivoi -kun määrätään jokin aihe joka ei esim. kiinnosta
  • annettu aika, määrärahat
  • jos kaikilla osallistujilla on samat näkökulmat se ei rikastuta projektia
  • projektin rajat, kontrollointi, ohjaaminen ja työkalujen hallinta
  • selkeä työnjaon puuttuinen tyhmän sisällä
  • jos osallistujien keskinäinen viestiminen ei toimi
  • henkilöristiriidat osallistujien välillä
  • selkeän tehtävänannon puuttuminen
  • jos projektin tavoitteeseen on mahdotonta päästä
  • jos projektia ei saateta loppuun tai ei esim. viedä käytännön tasolle
  • jos projektia ei pureta lopussa (palaute jne..)
Todettiin yhdessä että koko opiskelukin kokonaisuutena on opiskelijan projekti, hakeutumisvaiheesta ja ensimmäisestä henkilökohtaistamisesta lähtien :)
EI PROJEKTIA VAIN PROJEKTIN ILOSTA.....ON OLTAVA SELKEÄ TAVOITE.

Markku vielä lisäsi että hänen mielestään erityisen hyvää on, että kaikki projektissa osallistuvat ovat "tulosvastuussa". Tämä vaikuttaa osaltaan projektiin osallistumiseenkin.


Tässä kaikille opekoululaisille tuttu projektikaavio! Mikähän kaavio on kyseessä ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti