sunnuntai 26. tammikuuta 2014

2. oppimiskysymys oli MITEN OPETETAAN JA OPITAAN DIANA-MALLISSA?

 

16.1.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin Ahlmanin ammattiopistolla Tampereella.


Riitta (sosiaali ja terveysala) ja Marko (hiusala) avasivat oppimiskysymystä PP-esityksellä ja "paperille painetulla timantilla".

 

Pari korosti dialogiosaamisen merkitystä tässä oppimismallissa. Keskusteltiin köydenpunojien koko voimalla siitä mitä dialogi on ja jaettiin omia kokemuksia. Tästä oli kaikilla aika hyvä käsitys, koska edellisessä opintojaksossa (opettaja oppimisyhteisön jäsenenä) käsiteltiin dialogiosaamista ja tehtiin dialogiharjoitteita Helena Aarnion johdolla.
Mietittiin myös tietoteknisten taitojen tarpeesta Diana-mallissa ja pohdittiin miksi Moodle-oppimisalustan käyttö on "nihkeää"ja tuntuu niin vaikealta opiskelijoiden mielestä?
  • mahdollinen syy tiedon paljous tai tylsä ulkoasu
  • pitäisikö Moodlea käyttää opinnoissa enemmänkin "tietopankkina" ja vakaana tausta-alustana josta sitten löytyisi linkit muihin oppimisen työkaluihin (sosiaaliseen mediaan jne..)
Diana-mallissa on tärkeää selvittää opiskelijoille oppimismallin perusteet ennen oppimisen aloittamista.
Tuumittiin että malli sopisi ehkä työssäoppien oppijoille parhaiten. Tästä juontui keskustelu työelämän edustajien yhdistämisestä dialogiin verkossa: työelämästä osallistuminen verkkokeskusteluun voisi olla hyvä ratkaisu.
Verkko-opetuksessa on positiivista kiireettömyys, vastauksia voi pohtia rauhassa. Opiskelijat tulisi ehdottomasti ohjata avoimien kysymysten esittämiseen dialogin kehityksen kannalta.
Puhuttiin Diana-mallin yhteisöllisyydestä; dialogin rakentuminen vie eteenpäin yhteistä asiaa. Kannattaa harkita "ei niin tiukan kielioppiasun" mukaista ilmaisua dialogissa, jotta keskusteluun osallistuminen olisi helppoa :). Kevyemmän kieliopin käyttäminen ei aseta ehkä yhtä kovia paineita erilaisille osallistujille.
Myös dialogin osallistujamäärällä on merkitystä. Sopiva dialogin ryhmäkoko on 3-5 henkilöä.
Keskustelu rönsyili taas uriltaan oman opeopiskelijaporukan dialogikeskusteluun Moodlessa, tämä on vielä hiukan kankeaa...miten kehitettäisiin? Markku heitti ilmaan kysymyksen siitä, onko tuo meidän Moodlekeskustelu sittenkään niin välttämätöntä tuoda esiin näkyväksi -riittäisikö sittenkin valmis lopputulos?
Lopuksi puhuttiin vielä arvioimisen ideoista, miten ja millä arvioidaan? Leena esitti hyvän ehdotuksen, että oppimisen ja osaamisen arviointi-jaksolla meidän Moodleen avattaisi ARVIOINTITORI, johon koko porukka voisi käydä laittamassa omia ideoitaan ja käytänteitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti