sunnuntai 26. tammikuuta 2014

6. oppimiskysymys oli MILLAISTA ON TUTKIVA OPPIMINEN JA ONGELMAKESKEINEN /ONGELMALÄHTÖINEN OPPIMINEN?

 

17.1.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin HAMK :ssa Hämeenlinnassa.

 

Kimmo ja Pertti esittelivät asiaa Word-tiedostolla.


Alkuun opeopiskelijat esittivät esimerkkejä omilta aloiltaan tutkivasta oppimisesta: painojäljen tutkiminen, kivipinnan vaurioitumisen tutkiminen...Kristiina totesi että sairaanhoitoalallahan on pelkkää ongelmaa ja kipua :D ! Oma esimerkkini voisi olla vaikka tuholaisten ja tautien vaurioiden tutkiminen kasveista.

Härmätauti happomarjassa


Pertti selvitti että tutkiva oppiminen etenee vaiheittain ja avoimien kysymysten esittäminen on erittäin tärkeää. On huomioitava myös opiskelijan valmentaminen pitkäkestoiseen tehtävään.
Markku huomautti että tutkivan oppimisen loppupuolella olisi hyvä pohtia sitä, miten varmistetaan ettei mahdollinen ongelma toistu uudelleen. Kimmo tähdensi että ongelma on ehdottomasti ratkaistava, sitä ei saa jättää avoimeksi leijumaan.
Hannele heitti huomion että hänen aiemmin esittelemänsä lento-onnettomuuscase oli itseasiassa ongelmaperusteista oppimista.

Pertti esitteli käyttämäänsä auto-osaston oppimismallia /tehtävää (työmääräyslomake)
  • oppilas tarkistaa automallin tiedot autodata-tietopankista (yleiseti käytössä autoalalla)
  • vuorovaikutusosaaminen tärkeää, autohuoltoasiakas ja työn vastaanottaja saattavat puhua aivan eri asioista
  • autoalalla poissulkeminen on usein yksi ratkaisukeino
Loppuaktiviteettina piti miettiä miten ongelmia lähdetään ratkomaan kunkin omalla alalla? Tässä vaiheessa aika loppui taas kesken (niin kuin meidän ryhmässä on tapana käydä) joten tänne voisikin kommentoida kukin omakohtaisia kokemuksia!

Materiaalia:
Ryhmän kehitys ja ohjaajan rooli eri vaiheissa.
Kimmon linkkejä rakennusalan mittaustyökaluihin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti