sunnuntai 26. tammikuuta 2014

3. oppimiskysymys oli MILLAINEN ON KOGNITIIVINEN OPPIPOIKAMALLI (mestari-kisälli)?

 

17.1.2014 lähipäivänä kokoonnuttiin HAMK :ssa Hämeenlinnassa.

 

Alina ja Tarja esittelivät PowerPoint-esityksellä oppipoikamallin perusteita.

Alina korosti oppimisympäristön tärkeyttä tässä oppimismallissa. Myös vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä! Jaettiin kokemuksia ja esimerkkejä oppipoikamallista opeopiskelijoiden omasta työelämästä.
Keskusteltaessa heräsi kysymys: olisiko "mestarina" parempi olla vasta jokin aika sitten valmistunut ja jonkin vuoden työkokemusta omaava "mestari" (työpaikkaohjaaja) kuin että mestarina olisi varsinainen alan "guru"? Millä keinoin guru pystyy "laskeutumaan opiskelijan tasolle"? Tästä päädyttiinkin sitten keskustelemaan erilaisista käytännöistä kouluttaa "mestareita" työssäoppimispaikoilla.
Myös oppipoikamallissa välittyvät arvot otettiin esille, tämä arvojen välittyminen ei aina tapahdu positiivisella tavalla...


Helmentekijä ja oppipoika     photo by Okinawa Soba on Flickr


Tällä oppimismallilla voisi ajatella tapahtuvan opetus, jossa pidemmälle edistyneet opiskelijat ohjaisivat alussa olevia opiskelijoita. Näin uusi opiskelija saisi samalla sujuvasti "tukihenkilön" itselleen. Tätä peilaa esim. floristin ammattitutkinnossa valinnainen tutkinnon osa: työpaikkaohjaajana toimiminen. Itse näin floristiikan kouluttajana mietin miten myisin opiskelijoille tätä tutkinnon osaa...valinnaisia kun saa valita vain yhden ja tämä tutkinnon osa ei taida olla yhtä houkutteleva kuin vaikkapa juhlakoristelun suunnitteleminen ja tekeminen.

Sitten seurasi videonpätkä, jossa viidennessä sukupolvessa savenvalantaa tekevä mestari esitteli keramiikkaa. Mestari kertoo hiukan millaisia opiskelijoita hän ohjaa. Muutama oppipoikakin on päässyt videolle. Alina linkitti moodleen meille myös artikkelin rakennusalan oppipoika-kisälli-mestari-mallista ja blogitekstin nykypäivän oppipoikamallista Saksassa.

Aktiviteetiksi Alina ja Tarja järjesti meille ryhmäpohdintaa ja paneelin (oppimismenetelmänä siis väittely). Porukka jaettiin "oppipoikiin" ja "mestareihin". Kumpikin ryhmä pohti omasta näkökulmastaan mitä positiivista ja mitä negatiivista oppimismallissa on.
Paneeliin esittelijäpari oli valinnut etukäteen osallistujat. Panelistit väittelivät aiheesta: onko oppipoikamalli hyvä opetusmenetelmä? Toiset siis puolsivat ja toiset olivat vastaan.
 Puheenvuoroja jakoi pj Kimmo -ensin hyvinkin puolueettomasti :) ja Heli oli valittu viimeisen sanan antajaksi. Heli siis tulisi paneelin lopuksi päättämään onko oppimismenetelmä hyvä vai ei. Helin päätös: menetelmä on hyvä, mutta ei toimi meidän ammatillisessa koulutuksessa niin hyvin KUIN SE VOISI TOIMIA.
Aika loppui taas kesken, niin kuin meidän ryhmässä aina!

1 kommentti:

  1. Mielelläni otan vastaan ideoita miten tuon "työpaikkaohjaajana toimimisen" saisin markkinoitua opiskelijoille....ehdotuksia?

    VastaaPoista